En fristående uppföljare

"Cabin Fever 3: Patient Zero" skulle lika gärna kunnat heta bara "Patient Zero" för den har inget att göra med de tidigare filmerna. Här handlar det om hur man hittar patient zero för en epidemi som brutit ut. Alla som drabbas går en plågsam död till mötes via ett köttätande virus som äter upp kroppen först via rodnad och sen stora blåsor som sen blir köttsår. Till en början verkar man ha det hela under någon form av kontroll men när patient zero inte vill samarbeta blir det genast problematiskt.

Samtidigt ger sig ett gäng ungdomar ut på en sjöburen svensexa. De hamnar på samma ö som patient zero befinner sig och ganska snart har även ungdomarna smittats. Kan de hitta ett botemedel via patient zero eller är de dödsdömda? Ja, egentligen bryr man sig faktiskt inte… Allt känns överdrivet och amatörmässigt vilket gör att man inte orkar engagera sig i filmens handling eller karaktärer.

Karaktärerna i filmen är typiska slasherungdomar. Det är mycket sprit, sex och droger och de är rätt otrevliga och jag bryr mig faktiskt inte om att de smittats och riskerar att dö en hemsk död. Dessutom är de porträtterade av rätt dåliga skådespelare. De enda som man känner igen är Sean Austin som de flesta säkert känner igen from "Sagan om ringen" och Brando Eaton som vi sett i en del andra liknande filmer.

Så, sammanfattningsvis är "Cabin Fever 3: Patient Zero" en rätt bedrövlig film. Är man sugen på lite meningslös underhållning funkar den men det är också allt.

1. Det enda de tre "Cabin Fever"-filmerna har gemensamt är att de alla har en döskalle på omslaget.

2. En fjärde film, "Cabin Fever: Outbreak" planeras.