Våra hjältar börjar bli gamla

Efter den förra, lite svagare filmen är Beck tillbaka och nu känns det mer som vanligt. Vi får ett fall där vi får gissa oss lite till vad som händer, varför folk dör och vem som dödat dem…om någon. Det hela börjar med att en kvinna avlider på ett sjukhus och en tom spruta hittas på bordet bredvid. Kvinnans son anklagar hennes läkare och anser att han och sjukhuset ligger bakom moderns död. Kan det vara så eller kan det faktiskt vara så att hon faktiskt dött en naturlig död?

Beck känns som sagt mer som vanligt i den här än den förra filmen och jag gillar "Sjukhusmorden". Skådespelarna gör bra insatser och känns än mer och mer samspelta. Därför känns det extra trist att Mikael Persbrandt tydligen fått nog av Gunvald. Uppgifter gör gällande att han inte kommer vara med i de kommande filmerna. Det finns dock inget här som tyder på det så hur man ska lösa det får vi vänta med att se till nästa år.

Vi får även se Beck ha en liten flört med obducenten Gunilla. Det är väl mest hon som verkar lite sugen på honom och han som är lite svårflörtad, men till slut får de till en date i alla fall även om Beck känns mest obekväm till en början. Gunvald, å andra sidan, måste skaffa glasögon efter att en längre tid plågats av huvudvärk. När jag skriver dessa rader hör jag att det inte låter speciellt spännande men jag gillar ändå hur vi får följa karaktärerna i serien och se både hur de löser brott och vad som händer i deras privatliv.

Filmen avslutas med en scen där Gunvald och Beck sitter på en parkbänk och utan att säga ett ord bara tittar på varandra. Kanske ska detta ses som kollegornas sista scen eller kanske fattades det bara en minut på filmen men oavsett är det en oväntad scen som skulle kunnat vara slutscenen i den allra sista filmen.

1. Känns riktigt trist att behöva vänta i ett år innan nästa film kommer.

2. Persbrandts anledning till att hoppa av "Beck" ska tydligen vara för att koncentrera sig på en internationell karriär. Synd tycker jag.

3. I och med att Gunvald nu försvinner öppnar det upp för karaktärerna Lennart Kollberg och Benny Skacke som var väldigt framträdande i böckerna. Vore kul om de dök upp…