En remake vi klarat oss utan

1982 kom originalet och nu 33 år senare kommer reamaken av "Poltergeist". Det mesta är sig likt men en viktig sak skiljer sig. Det är nu en excentrisk äldre herre som räddar dagen i stället för den excentriske äldre dam som vi ser i originalfilmen. Dottern i huset, här Madison i stället för Carol Anne, försvinner in i garderoben till TV-folket, som sen ska visa sig vara döda som är arga för att man byggt ett bostadsområde där de ligger begravda. Familjen kallar på specialister för att få hjälp men dessa måste kalla in en annan, bättre specialist. Den här gången dyker då alltså Carrigan Burke upp i stället för den karismatiske Tangina från originalet. Han tar sen upp kampen mot de döda om Madison.

Trots att manuset i stort är detsamma och trots att specialeffekterna är mycket bättre i nyinspelningen (vilket inte kan förvåna någon) så ser jag inte att den har något egentligt existensberättigande. Vill man se filmen duger originalet bra och denna nyinspelning tillför inte något nytt. Snarare saknar man skådespelarna från originalfilmen som faktiskt är bättre.

De som inte sett originalet då? Nja, jag tror inte att de heller kommer bli speciellt imponerade. Filmen är faktiskt inte så bra, inte ens originalet är speciellt bra. Det är en medioker skräckfilm men varken mer eller mindre. Man blir lite smått underhållen men mer är det inte. Så, med andra ord, har man sett originalet kan man nöja sig med det och se något annat i stället och har man inte sett originalet kan man faktiskt också låta bli. Det finns många andra filmer som jag tycker man kan se istället.

Då vi inte fick något fysiskt exemplar av denna utgåva har vi inte kunnat recensera extramaterialet.

1. Man har förflyttat handlingen till idag i och med remaken vilket syns på att ett av syskonen i filmen har en smartphone. Lite synd tycker jag.

2. Sam Rockwell som många säkert känner igen från "Den gröna milen" spelar pappan i familjen. Inte världens bästa casting...