Bergqvist och Röse i bra samspel

Kjell Bergqvist spelar prästen Krister som jobbar för svenska kyrkan i Phuket i Thailand. Ganska snart märker vi dock att han har sin egen tolkning av vad en präst bör och inte bör göra. Krister, som thailändarna kallar "Mister Kiiister", gillar nämligen både sprit och tuppslagsmål lite för mycket. När så den unga, lite naiva, prästen Carro kommer från Sverige för att säkerställa att bygget av den nya svenska kyrkan fortskrider som det ska och att den är färdig till Stadsministerns besök och invigning måste Krister erkänna att han spelat och druckit upp de pengar som skulle använts till kyrkbygget. Carro och Krister inleder nu en kamp för att få den icke existerande kyrkan invigningsklar i tid.

Förutom Kjell Bergqvist ser vi Eva Röse som Carro och de gör båda riktigt bra insatser. De matchar varandra väldigt bra. Förutom dem ser vi Richard Ulfsäter som Hannes (som Carro blir intresserad av), Björn Bengtsson som DJ Hawk och Alte Antonsen som spelar den norske prästen Espen som inte gillar Krister. De gör sina roller okej, men tyvärr så är DJ Hawk emellanåt lite för överdriven och balanserar på gränsen till att bli löjlig.

Filmen är dock underhållande och Kjell Sundvall, som gjort min absoluta favorit film när det gäller komedier; "Tomten är far till alla barnen" lyckas igen balansera komedi och svärta, för även om man skrattar är det delvis spel- och alkoholmissbruk filmen handlar om och felregisserad kunde den blivit rätt tung. Men som sagt är Kjell och Eva riktigt bra i sina roller och dessutom fungerar deras karaktärer väldigt bra ihop. Kristers kaos blandat med Carros lugn. I början är de verkligen varandras motsatser men ju längre filmen går desto mer närmar de sig varandra och resultatet blir precis som filmen rätt bra.

Sex korta filmer på mellan en till två minuter är vad vi får. I dem får vi se hur Kjell mest går runt och är sur, inte speciellt mycket om hur filmen spelades in. Faktum är att de är rätt ointressanta.

1. Filmen är crowdfounded vilket betyder att vem som helst kunde investera i den.

2. Filmen spelades in på plats i Thailand.

3. Mycket av teamet är detsamma som jobbade med tv-serien "30 grader i februari".