Det blodigaste länge

"Inside" när bland det blodigaste jag sett på länge. Man har verkligen inte sparat på blod i denna franska skräckfilm. När filmen börjar ser vi hur Sarah och hennes man krockar med bilen. Sarah är gravid, men fostret och hon klarar sig. Värre är det för mannen som avlider. Vi hoppar fram fyra månader i tiden och det är dags för Sarah att föda. Det ska ske dagen därpå med kejsarsnitt. På kvällen knackar det på dörren hemma hos Sarah och en kvinna, som verkar veta vem Sarah är och vad som hänt hennes man, vill nu ha hennes ofödda barn…

Riktigt varför vet vi inte, men så är det och hon skyr inga medel för att få det hon vill ha. Folk dör på löpande band och de gör det alla på ett spektakulärt och blodigt sätt. Man har som sagt inte sparat på blodet i filmen. I slutet får vi en förklaring till varför kvinnan vill ha Sarahs barn och det är med glädje jag konstaterar att det finns viss logik i hennes handlande.

Jag gillar "Inside", men det gäller att man är på humör för att se en väldigt blodig och grafisk film när man ser den. Jag var inte riktigt beredd på det när jag satte igång den men jag ställde snart om och då fungerar den riktigt bra. Visst, man kanske överdriver en del i själva blödandet, men nu är det ju en sådan film man velat göra och då tycker ja man gör helt rätt som går all in.

Skådespelarna gör bra insatser. Alla är för mig helt okända men ändå duktiga. Att man pratar franska i filmen glömmer man snart vilket är bra om man som jag har lite svårt för filmer på språk jag inte förstår. Men här gör det inte så mycket. Blod är rött oavsett vilket språk den som dör pratar. Så, är du sugen på en annorlunda splatterfilm är "Inside" en film för dig.

Vi får en 50 minuter lång dokumentär om filmen där man går igenom allt från filmens musik till hur man gjorde specialeffekterna och jag måste erkänna att jag är imponerad. Gissningsvis hade inte filmen den största budgeten men man tar sig ändå råd och tid att lägga med en dokumentär som är längre än de flesta. Snyggt jobbat.

1. Filmens franska titel är "À l'intérieur".

2. Filmen är inspelad 2007 och har givits ut i Sverige tidigare.

3. Jag gillar filmens omslag. Skrämmande men samtidigt snyggt.