Dubbla hugg i hjärtat

Två fördomar man kan ha om Stephen Hawking är att han 1) är amerikan och att han 2) alltid varit rullstolsbunden och oförmögen att prata. Jag har haft dem i alla fall. Den här filmen bevisar en gång för alla att det fanns ett liv innan rullstolen och den datoriserade rösten med amerikansk accent. Ett liv där Stephen Hawking (Eddie Redmayne) var en vanlig, nåja, brittisk student vid universitetet i Cambridge.

Filmen tar sin början när Stephen börjar snegla på Jane Wilde (Felicity Jones) under en fest. Det är kärlek vid första ögonkastet, även om det tar lite tid innan kärleken utvecklas till en relation. Ungefär samtidigt börjar Stephen avancera som student och anses vara mycket lovande, men ungefär samtidigt börjar han även få problem med motoriken. Han tappar saker och snubblar till emellanåt.

Men så kommer kollapsen där det uppenbaras att han lider av den kroniska sjukdomen ALS och läkarna ger honom två år. Mot alla odds vägrar Jane acceptera det öde Stephen själv har accepterat och de gifter sig. Stephen fortsätter att jobba och lägger fram sina teorier allt medan sjukdomen tar mer och mer av honom. Musklerna bryts ned kontinuerligt, men han överlever de där två åren - och många fler, men hans och Janes liv är för alltid förändrade.

Redmayne håvade hem en Oscar för bästa manliga huvudroll för sin insats i filmen och den är imponerande på sitt sätt. Rollen kräver ett fysiskt skådespel som väldigt lätt hade kunnat bli lyteskomiskt, överdrivet och icke trovärdigt med fel skådespelare i rollen. Här känns nedbrytningen av Hawkings kropp både verklig och naturlig och det gör att man som tittare får ett hugg i hjärtat när konsekvenserna av ALS visas på skärmen. Ett än djupare hugg får man när man sedan lägger till Jones lika trovärdiga skildring av kvinnan vid hans sida som upplever konsekvenserna på ett annat vis. Det är stundtals väldigt plågsamt att ta in intrycken då det känns alldeles för verkligt.

Det, om något, får ses som ett väldigt bra betyg på "The Theory of Everything". Det är en mycket bra film om både Stephen och Jane. Det ska man inte glömma bort. Filmen börjar när de träffas och slutar - möjlig spoiler - när deras äktenskap bryts, men tiden där emellan är fascinerande på många olika vis och gör "The Theory of Everything" till en mycket sevärd film.

En kort liten bakomfilm om hur Eddie Redmayne och Felicity Jones blev sina karaktärer ligger med som bonus. Båda de verkliga förlagorna är med precis som regissören James Marsh. Trots att den bara är några minuter lång ger den ett visst mervärde.

Runt tio minuter med bortklippta scener, bland annat ett roligt möte mellan Stephen Hawking och Drottning Elisabeth, ligger också med på skivan, precis som ett kommentarspår.

1. Filmen är väldigt dålig på att berätta när den utspelas. Vi ser hur Stephen Hawkings fysiska hälsa förändras och hur hans barn blir större, men vi får inte veta vilka årtal vi ska vara i. Detta gör att en Volvo 745 dyker upp i en scen där den omöjligtvis kan ha existerat. Sådana missar sker ofta i filmer, men i det här fallet blir det extra tydligt på något vis.

2. Hawking har copyright på sin dataröst, som han accepterat som sin egen trots att det funnits möjligheter att byta röst. Den är således utlånad till filmen.

3. Utöver Oscarsstatyetten har Redmayne vunnit en Golden Globe, en Bafta och en SAG för rollen.

ANDERS JAKOBSON (2015-07-29)