Är inte popcornen klara än?

Har du popcornen redo? Sätt fart, för nu är det åter igen dags för våghalsiga stunts, snabba bilar, storsmockor, pang-pang och en överdosering av testosteron. Det snabba och ursinniga gänget är (mestadels) tillbaka tillsammans med några nya ansikten i filmserien. Det känns nästan meningslöst att berätta om filmens handling för det spelar ju nästan inte roll. Men jag är inte den som backar.

I förra rullen tog gänget hand om skurken Owen Shaw, och det retar förstås upp hans brorsa Deckard Shaw (Jason Statham) som är fast besluten att ta ihjäl våra hjältar. Samtidigt som de försöker få grepp om det fullständigt överdrivna och inte helt verklighetstrogna datorvapnet "God’s Eye" så dyker Deckard hela tiden upp som gubben-i-lådan och gör komplicerade situationer värre.

Nya ansikten som gör inhopp i filmen höjer ribban ytterligare några steg. Min favorit Tony Jaa från thailändska höjdare som "Ong Bak" får in två feta slagsmål med Paul Walker, och MMA-fightern Ronda Rousey ger Michelle Rodriguez vad hon tål. Vissa stunts går som vanligt lite för långt vad gäller trovärdigheten, men det hör till och det blir bara roligare om man inte tänker så mycket på det.

Det tidigare nämnda datorvapnet är dock snäppet värre än Batmans superdator i "The Dark Knight" och av någon anledning går det liksom över gränsen och faktiskt förstör en del av filmen. I övrigt är det lika kul och spännande som film fem och sex, men totalbetyget får nog ligga nedanför dessa vilket ändå är ett högt betyg. Du kan dessutom välja att se bioversionen eller en förlängd version, och med hela 150 sekunder extra smockor och pang-pang är valet självklart. Är inte popcornen klara än?

Blu-ray:en bjuder på nästan två timmar med extensivt och mestadels bra extramaterial i form av ett flertal olika featurettes. Ibland blir det upprepningar och Vin Diesel kör lite väl hårt med självbelåtet ryggdunk, men det är underbart att se alla praktiska effekter och riktiga stunts. Man trashar bil efter bil och slänger dem ur ett flygplan på riktigt. Lite bilporr förstås, och regissören James Wan är speedad och nästan överentusiastisk när han berättar om hur han engagerat sig i filmen.

Tyvärr får man se väldigt lite av Tony Jaa, och Paul Walkers död nämns nästan lite i förbigående bara. Jag trodde att man skulle göra en riktig dedikering till honom här, men i princip allt man gör är att tala om vilken bil han kör i slutscenen. Mycket underligt. Ett par bortklippta scener där bland annat Letty får veta mer om sin olycka är ganska bra, men i slutändan överflödiga för filmen. Till sist ser vi musikvideon till Wiz Khalifas monsterhit "See You Again". Inget av extramaterialet är svensktextat.

1. Låten "See You Again" med Wiz Khalifa skrevs speciellt för filmen.

2. Videon till "See You Again" är YouTubes fjortonde mest spelade videoklipp någonsin.

3. Universals menyer är rent av bedrövliga med bakgrundsfilm med så många klipp ur filmen att alla överraskningar förstörs, samt oförståeliga ikoner för att ta sig runt. Ska du till extramaterialet så ska du klicka på den lilla stjärnan. Förstås.

HENRIK ANDERSSON (2015-09-02)