Intimt och personligt men lite försiktigt

Jag är märkligt ointresserad av internationell fotboll. Jag skriver "märkligt" för jag gillar fotboll, hänger med i Allsvenskan, ser gärna landskamper och är det mästerskap, till exempel EM eller VM, ser jag även matcher med andra lag än Sverige. Men jag har inget favoritlag i Premier league, Ligue, La Liga eller Serie A eller någon annan europeisk fotbollsliga av dignitet. Jag får ibland anstränga mig för att kunna placera namnet på ett lag i Spanien eller Italien, och jag kan definitivt inte placera vilken toppspelare som helst i rätt lag. Intresset går inte så långt.

Jag gillar dock dokumentärer, oavsett ämne, så när en film om Cristiano Ronaldo dos Santos Aveiro - bara Ronaldo i fotbollssammanhang - dök upp kände jag mig nyfiket intresserad. Kan denna film bli ingången till ett större intresse för internationell fotboll? Mja, kanske. Faktum är att filmen bjuder på betydligt mindre fotbollsspel än vad jag hade trott. Den bjuder heller inte på någon heltäckande biografi, utan är i stället en ganska intim skildring där filmskaparna fått access till Ronaldos inre cirkel - hans hem och hans familj. Utöver det centreras filmen kring två stora, moderna händelser. Dels Portugals insats i fotbolls-VM 2014 och dels den årliga prisutdelningen av Ballon D'or, Guldbollen.

Ronaldo föddes och växte upp på den portugisiska ön Madeira och var redan som barn en framgångsrik fotbollsspelare, vilket ledde till att han redan i unga år värvades av större lag och avancerade uppåt till prestigefyllda storklubben Sporting Lissabon. Där fortsatte han att växa som fotbollsspelare och blev sedan som första portugisiska fotbollsspelare värvad till Manchester United. Nästa steg i karriären var när han gick vidare till Real Madrid som än i dag är hans hemmaklubb. Scener från dagen då Ronaldo presenterade sig för uppåt 90 000 fans på Santiago Bernabéu-stadion finns med i dokumentären, precis som äldre bilder på en betydligt yngre Ronaldo som pytsar in mål efter mål.

I filmens nutid ser vi hur Ronaldo umgås med sin son Cristiano Ronaldo Jr. Någon mamma till barnet syns inte och en bit in i dokumentären får det sin smått oväntade förklaring. Ronaldo har ensam vårdnad om sonen och mammans identitet är inte allmänt känd. Något känns väldigt skumt kring detta, men scenerna mellan far och son är rara. Sonen är blott tre-fyra år och av det vi får se verkar Ronaldo inte styra sonens intressen åt något speciellt håll.

De som har bättre koll på internationell fotboll vet hur det har gått med de där Guldbollarna och Portugals öde i fjolårets VM behöver man inte vara expert för att minnas med viss fasa. Efterspelet av båda händelserna skildras i filmen, som i sin helhet känns lite seg och försiktig. Jag förstår att man försökt göra en annan typ av skildring av en omåttligt populär idrottspersonlighet än en vanlig biografi och man har verkligen gottat sig i möjligheten att få vara med betydligt närmare huvudpersonen än vad man vanligtvis brukar kunna vara. Detta kanske uppskattas av vissa men jag hade velat haft något mer. Jag får inte något tydligt bevis på att Ronaldo är "världens bästa fotbollsspelare", ett påstående som strösslas till höger och vänster i filmen. Jag saknar helt enkelt fotbollen i fotbollsdokumentären.

En kort intervju med teamet bakom filmen ger en liten inblick i hur de hittade formen på sin dokumentär efter att ha haft ett inledande samtal med Ronaldo och successivt vunnit förtroende hos huvudpersonen. Intressant.

Detta kompletteras av några minuter med bortklippt material.

1. Teamet bakom dokumentären har även gjort "Senna" om racingföraren Ayrton Senna och "Amy" om sångerskan Amy Winehouse.

2. Redan som tioåring köptes Ronaldo av ett större lag i hemstaden. Det är ett bevis på hur viktig fotbollen är i vissa delar av världen, precis som det är ett bevis på att barn kan få prislappar och säljas som varor fram och tillbaka. Summan vet jag inte, men när han gick från Manchester United till Real Madrid var det en rekordhög check på ca en miljard kronor som skiftade ägare. Vansinnigt!

3. Ronaldo är otroligt stor på sociala medier. Runt 108 miljoner likes på Facebook och runt 38 miljoner följare på Instagram respektive Twitter. Inte illa!

ANDERS JAKOBSON (2015-11-12)