Ett cameostinnt, tomt skal i stekande sol

Först ska konstateras: Oj, så dåligt det här är, ett slags final över en devalvering som pågått länge; fallet för "Entourage" har skett plågsamt långsamt och utan synbar ambition att ens försöka vidhålla verkshöjden. För det fanns verkshöjd, jag gillade verkligen anslaget och utförandet i de tidiga avsnitten av serien. Men humorn försvann. De intressanta konflikterna försvann. I filmen finns inte ens en egentlig upplösning utifrån serien, utan här uppenbarar sig bara ett såsigt, något cameostinnt och tomt skal i stekande sol, iklätt en mycket liten bikini. Jag tänker inte uppehålla mig kring filmen, låt mig i stället skriva en kort elegi över Ari Gold. Vi kommer inte att minnas mycket av "Entourage", men vi kommer aldrig att glömma Ari Gold, Jeremy Pivens bästa roll som också gett honom tre Emmys och en Golden Globe.

"Entourage" handlar om Vincent Chase (Adrian Grenier), en filmstjärna som är ett litet as. Han har tre kompisar som han hänger med (därav namnet), där framförallt Eric (Kevin Connolly) spelar en primär roll. Eric är också ett litet as. Faktiskt är i stort sett alla rollfigurer i "Entourage" påfallande sviniga, vissa direkt vämjeliga. Alla utom just agenten Ari Gold som förvisso får personifiera det skitiga, ettriga och svekfulla i vad som sker bakom Hollywoods fasad, men som framförallt gläntar till något levande.

Missförstå nu inte – Ari kan också vara ett svin. Men hans roll fungerar inte enbart för att han säger fasansfulla – och mycket roliga – one liners eller för att han sparkar anställda genom att skjuta paintballkulor på dem. I stället är det Aris genuina värme som lyser starkast, alldeles särskilt i det fina samspelet med sin fru Melissa (spelad av Perrey Reeves), sin arbetspartner Babs (Beverly D’Angelo, som inte är med i filmen) och, förstås, sin fantastiska sekreterare Lloyd (Rex Lee). Scenerna mellan Lloyd och Ari är i sig själva anledning nog att streama serien så länge du orkar, det är, som sagt, helt okej att ge upp ju längre in i serien du kommer.

Tyvärr räcker inte Ari Gold för att göra den här filmen bra. Piven (och Reeves och Lee) är ett litet uns av något välskrivet och genuint bra i något i övrigt riktigt, riktigt dåligt, tråkigt och fånigt.

Intervjusession med skådespelarna (Piven säger bra saker om Ari Gold, i övrigt inget spännande), några bortklippta scener och lite bakom kulisserna. Trist.

1. En liten behållning är att Det Lilla Gossebarnet Haley Joel Osment vuxit upp och gör en fin insats när han porträtterar en alldeles för rik sopa i en viktig biroll.

2. I en längre scen i filmen går huvudskådespelarna på röda mattan in till Golden Globe-galan, en scen som filmades under den riktiga Golden Globe-galan i januari 2015.