Handhållet som inte håller

"The Gallows" handlar om en skola där man ska sätta upp en pjäs med titeln "The Gallows". Det som är lite annorlunda med denna är att när den sattes upp av elever 20 år tidigare så gick något snett och huvudrollsinnehavaren blev av misstag hängd på riktigt. Nu ska man dock försöka igen och huvudrollen spelas denna gång av en fotbollsspelare som egentligen inte vill spela teater utan gör det för att han är förälskad i tjejen som spelar den kvinnliga huvudrollen. Så när hans polare föreslår att de ska bryta sig in och förstöra scenen natten innan premiären så han slipper är han inte svårövertalad.

Dock går allt fel när de väl är på plats. De blir inlåsta på skolan och saker och ting börjar hända av sig själv. Allt tyder på att anden från den döde huvudrollsinnehavaren finns kvar på skolan och att han nu vill ha hämnd. Upplägget skulle kanske ha fungerat om det inte vore för att man lyckats få tag på riktigt usla skådespelare, ett larvigt manus och dessutom envisas med att filma allt som om det vore filmat med en handhållen videokamera vilket i sin tur inte alls fungerar. Det känns otroligt krystat och inte det minsta naturligt. Tyvärr.

Jag förstår vad man tänkt göra men man har misslyckats något bedrövligt. Man känner inte för karaktärerna och de beter sig så dumt att man bara blir arg på dem och faktiskt hoppas att de ska stryka med. Och sen detta med att envisas med att filma allt med en handhållen kamera. Majoriteten av scenerna känns bara krystade och inte det minsta realistiska. Ingen normal människa skulle ha fortsatt att filma i de situationer de hamnar i. Kanske hade man kunnat lösa det genom att låta dem bli filmade av skolans övervakningskameror men som det är nu blir det bara fel.

"The Gallow" är en riktigt usel film. Det finns några hoppa till-scener men de imponerar föga. Skippa denna och se i stort sett vad som helst i stället.

Extramaterialet består av de vanliga bakom kulisserna-filmerna, borttagna scener och annat men det som skiljer denna från andra filmer när det gäller extramaterialet är att vi får se originalversionen av filmen. Man spelade nämligen in filmen först i så kallad "gerilla style", vilket betyder att man gör det mer on the fly och slarvigare bara för att visa hur man tänkt sig. Sen får man förhoppningsvis någon att betala för att göra den ordentligt. Nu orkade jag inte se filmen igen så jag snabbspolade igenom den och förutom att en av skådespelerskorna bytts ut är det ingen större skillnad, vilket i sig känns lite deprimerande.

1. Filmens budget kommer till stor del via bidrag från vänner.

2. En rolig sak är att när man spelade in scenen där en av skådespelarna i filmen av misstag hängs så hade man inte berättat detta för statisterna som sitter i publiken. De tror alltså att något går fel på riktigt. Detta för att man ville få äkta reaktioner.

3. Alla huvudskådisarnas karaktärer har samma förnamn som skådisen som spelar karaktären.

HANS-ÅKE LILJA (2015-12-08)