De galna systrarna om hur allt började

Inte många som växte upp och var tonåring på 80-talet kan ha missat gruppen Twisted Sister. Jag gillade dem och deras många gånger humoristiska videos där någon vuxen, gärna en rektor eller lärare råkade ut för tråkigheter. Så, med det i bakhuvudet var det med nyfikenhet jag satte på denna dokumentär om bandet. Men den visade sig var rätt annorlunda mot vad jag förväntade mig.

Trots att den är två timmar och tio minuter lång så hinner man inte med Twisted Sisters hela karriär. Man börjar på tidigt 70-tal när Jay Jay bildade bandet (jag hade för övrigt ingen aning om att det var han som var bandets grundare) och avslutar 1982 med att de slår igenom. Sen får vi i text läsa att de körde på fram till 1987 då de splittrades för att sen återförenas. Nu var det ju visserligen den här delen av deras karriär som jag missat, men samtidigt saknar jag nu den delen då jag faktiskt var med, som ett fan.

Men med det vill jag inte säga att det är något fel på det vi får här. Det är väldigt detaljerat och bandmedlemmarna berättar om hur det började, vad som hände och så vidare. Vi får höra från skivbolagsfolk, managers och andra som jobbade för och med bandet. Vi får höra från fansen. Alla får komma till tals och det blir som sagt en väldigt detaljerad beskrivning av bandets första tio år. Men varför man inte fortsatte och berättade åtminstone fram till 1987 när de splittrades är en gåta. Kanske fick man slut på pengar. Men oavsett anledning är det trist att det tar slut alldeles för tidigt.

Men är man ett fan av Twisted Sister är denna ett måste. Var man med under 80-talet är denna ett måste. Filmklipp och bilder som åtminstone inte jag hade sett tidigare varvas med nyinspelade intervjuer och hela historien berättas riktigt bra.

Vi får otroligt mycket extra material. Inte mindre än 63 bortklippta intervjusnuttar på en egen skiva. Det roligaste är när presidenten för den engelska fanklubben berättar att hon dömdes för att sprida osedligt material när hon skickade ut bandets medlemsbrev där det svors en hel del. Tråkigaste är när Dee ska berätta hur han tog namnet Dee. Han frågade Jay Jay som sa, "varför inte Dee?" och så blev det.

1. Det är rätt kul att se de tidiga klippen på gruppen. Där ville de verkligen se ut som tjejer.

2. Det är intressant att se hur stora de ändå blev utan att ha skivkontrakt.

3. Jag såg inget från Dee om att han på 80-talet slipade sina tänder spetsiga. Hade varit kul att höra vad hans tankar var om det.