Bra men inte riktigt för mig

Denna uppföljare tar vid där den första filmen slutade. Thomas och de andra har just flytt WCKD och tas omhand om vad de tror är deras räddare. Det ska dock visa sig att de inte riktigt är vad Thomas och hans vänner tror att de är. I själva verket är de fortfarande i händerna på WCKD och inte nog med de, de är nu utvalda att vara basen till det vaccin som de försöker skapa. Thomas och de andra ger sig dock inte utan en fight, vilket är just vad de får.

När jag såg första filmen så gillade jag inte slutet då det kändes väldigt stressat och ofärdigt men jag sa också att eventuellt kan en andra film kunde fixa det om man fortsätter berätta historien om Thomas och de andra och det gör man faktiskt här. Historien fortsätter och vi får mer kött på benen så att säga. När det sen dyker upp zombieliknande varelser blir det faktiskt ganska bra.

Dock ska det väl sägas att filmen känns som om den är gjord för "Twilight"-generationen och dit tillhör inte jag. Man vill att alla ska vara så himla snygga och alla tonårstjejer ska sitta hemma och sukta efter killarna i filmen. Tyvärr. Kanske gör de just det, men för mig känns det bara jobbigt och pinsamt. Dessa ungdomar slåss för sina liv och de är väldigt nära att förlora, då ser man inte snygg ut. Men samtidigt förstår jag ju att detta säljer och att många gillar det. Själv uppskattade jag det och blev underhållen, men man kunde ha gjort det så mycket bättre och framför allt så mycket mer trovärdigt.

Vi får en massa extramaterial. Allt från kommentarspår till gag reels och storyboardjämförelser. Vi får även se hur man gjorde specialeffekterna och det är riktigt intressant för här ser man hur lite av det man ser i filmen faktiskt är på riktigt. Fascinerande, men säkert lite tråkigt för skådespelarna då inspelningen inte alls är lika spännande som det ser ut i den färdiga filmen.

1. De zombieliknande människorna livar verkligen upp filmen.

2. Titeln som visas i filmen är bara "The Scorch Trials", inget sägs om "Maze Runner".

3. Tredje filmen "The Maze Runner: The Death Cure" kommer under 2017.