Fantasifull, bisarr och annorlunda

Än i dag är "Spirited Away" den mest inkomstbringande filmen i Japan - ovanför "Titanic", ovanför "Frost" - och nu finns den äntligen på blu-ray i Sverige. Flickan Chihiro och hennes föräldrar är på väg till deras nya hem. Hon ligger i baksätet och tjurar medan pappan hetsigt kör bilen på en liten skogsväg. Plötsligt når de ett vägstopp med en liten tunnel, och nyfiket går föräldrarna genom den och kommer till en tom liten by. Inte en människa syns till, men mängder av nylagad mat står framme. Chihiro går på upptäcksfärd medan föräldrarna tar för sig, och utanför ett badhus möter hon en mystisk ung pojke som föser iväg henne tillbaka dit hon kom.

När hon försöker dra med sig föräldrarna, förvandlas de framför hennes ögon till stora grisar som fortsätter att vräka i sig av maten. Vägen tillbaka till tunneln är försvunnen, och plötsligt fylls området av underliga andar och väsen. Chihiro springer skrämd tillbaka till badhuset som visar sig vara en fantastisk och underlig värld, och hon måste kämpa för att klara sig och få tillbaka sina föräldrar. Hon börjar arbeta i badhuset och tvingas att byta namn, men glömmer hon sitt riktiga namn så kan hon aldrig mer komma hem...

Studio Ghiblis "Spirited Away" är en film som fungerar på flera plan. Den går att ses som en ytlig historia om en flicka som hamnar i en mystisk värld där hon försöker rädda sina föräldrar medan hon jobbar hårt i badhuset, och utvecklas från en ung flicka till en ung kvinna. Den går också att analyseras som en social kommentar kring kapitalism, miljöförstöring (det är ju trots allt Miyazaki) och det japanska samhället i allmänhet och dess ökande distans från traditioner och mytologi. Som alltid värderar Miyazaki självutveckling, ansvar, familjeband och vänskap.

Det kanske låter lite tungt, men även om man inte sitter och analyserar det man ser så är det en underbar och fantasifull - för att inte säga bisarr - värld som målas upp. En del saker är övertydliga, och en del saker är så skumma att man undrar vilka droger som Miyazaki provat. Få filmer lyckas med att vara så annorlunda och ändå vara så bra. Det är inte så att jag hyllar filmen helt utan förbehåll. Den är spretig och vill säga så mycket på ett så annorlunda vis att det är lätt att avfärda den som flummeri. Jag är inte alls förtjust i Chihiros röst, och lite för mycket tas som underförstått som borde förklarats. Vad är det för huvuden som studsar runt i häxan Yubabas rum egentligen? Va?

Jag rankar den högt bland Ghiblis filmer, mycket för att den aldrig blir tråkig snarare än att den är rejält fängslande. Är du ute efter något djupare så finner du det här, ihop med en ytligare film som en yngre publik kan uppskatta. En rekommendation helt klart, efter att du först sett "Prinsessan Mononoke".

När "Spirited Away" först gavs ut på DVD i Sverige, så var det i en dubbeldisc-utgåva. Det mesta av det extramaterialet finns med på blu-rayen, men du har inte så stor nytta av det.

Extra-DVD:n innehöll hela filmen i storyboards, som Ghibli brukar ha med till sina filmer. Det får vi med här som en "picture in picture" ovanpå den vanliga filmen. Till det fanns ett finskt (!) kommentarsspår, som var textat på engelska. Kommentarsspåret har följt med till blu-rayen, men tyvärr utan texten så det har man inte mycket nytta av som svensk.

Det fanns också en trekvarts TV-special om tillverkningen av filmen. Den finns faktiskt på blu-rayen, men går inte att nå från menyerna alls utan måste startas manuellt genom att hoppa till rätt titel med fjärrkontrollen. Fast även där saknas text så om du inte kan japanska är det inte till mycket nytta.

Sist en räcka japanska trailers, varav flera är så lika varandra att det känns rätt meningslöst. Inte heller det är textat. Tyvärr är dubbel-DVD:n utgången sedan många år, så det här är det man får nöja sig med.

1. Bland många priser filmen vunnit finns till exempel en Oscar för bästa animerade film 2002.

2. Ghibli har totalt fyra filmer på listan av de mest inkomstbringande filmerna i Japan: denna, "Det levande slottet", "Prinsessan Mononoke" och "Ponyo".

3. När en av mina kusiner var liten och såg scenen där föräldrarna förvandlas till grisar, så började hon gråta, sprang ut och svor att aldrig se filmen igen. Fast det gjorde hon ändå senare.