Inte riktigt lika bra som första säsongen

"American Crime" är tillbaka för en andra säsong. Upplägget den här gången är att en ung kille på en fest blir våldtagen av en jämnårig kille i basketlaget. Ord står mot ord och till en början vill ingen berätta vad som hänt. Skolan vill utåt verka som om man tar allt på allvar medan man internt bara vill bli av med detta så att alla rika föräldrar ska fortsätta donera pengar till skolan.

Vi får följa offret och hans mamma samt förövaren och dennes föräldrar och bror, men vi får även följa rektorn på skolan och andra unga män i basketlaget och precis som i första säsongen är allt inte riktigt som det först verkar. Inget är så enkelt som man skulle önska.

Tempot i säsong två är lite lägre än i den första och ibland känns det nästan som om säsongen går på sparlåga. Den orkar inte upp till samma standard som den första som var otroligt bra. Säsong två är fortfarande bra men inte som säsong ett. En sak som man skulle behövt jobba lite mer på är den datahacker som dyker upp i slutet av säsongen. Varför gör han det han gör? Vem är ute efter honom? Detta är frågor som lämnas obesvarade och eftersom säsongerna inte hänger ihop kommer vi inte att få svar på dessa frågor även om det blir en tredje säsong. Sen tycker jag att man lämnar säsongen allt för öppen. Säsong två består av tio avsnitt och man hade behövt ett elfte som man hade i säsong ett. Då hade man kunnat avsluta lite mer och gett oss ett ordentligt slut.

När det gäller skådespelarna har man lyckats få med flera av de som var med i första säsongen och det är lite hela konceptet med serien. Man ser samma skådespelare från säsong till säsong men de spelar helt olika roller. Jag gillar idén. Ena gången snäll och nästa ond, ena gången sörjande förälder och andra en iskall rektor. Skådespelare som vi återser är Felicity Huffman, Timothy Hutton, Elvis Nolasco, Regina King och Hector Tonz. Alla dessa har stora roller i båda säsongerna. Sen dyker ytterligare skådespelare som varit med i båda säsongerna men i mindre roller upp.

Säsong två är bra men inte i samma klass som säsong ett som å andra sidan var extremt bra.

1. Precis som i första säsongen gör Timothy Hutton en underbar insats.

2. Lili Taylor gör en storartad insats här. Helt annorlunda än i säsong ett dessutom.