Välgjort lyckopiller om vår samtid

Efter 15 år i en bunker, bortförd av en pastor i en domedagskult, blir Kimmy Schmidt (Ellie Kemper) och hennes kultsystrar räddade. De kommer ut i en värld som ser helt annorlunda ut och måste nu försöka anpassa sig. Kimmy bestämmer sig för att skapa ett helt nytt liv och flyttar till New York. Där får hon snart en rumskompis i Titus (Tituss Burgess) och ett jobb som barnflicka hos den superrika Jacqueline Voorhees (Jane Krakowski). Ju mer Kimmy lär sig leva i "framtiden" som hon kallar det, hjälper hon också människorna runt omkring sig att lyckas bättre i sina liv.

Denna Netflix-originalserie är lika mycket ett lyckopiller som dess huvudkaraktär. Från första stund får man en boost att göra något viktigt med sitt liv, men på ett bra sätt. I varje mörk stund lyckas Kimmy hitta ett leende och därmed lösa alla sina problem. Världen fungerar inte riktigt så, men det är en ganska fin tanke som många borde ta till sig.

Rakt igenom är detta en parodifest. Det är en parodi på stereotyper med rika människor utan förmåga att tänka själva, en gayman som drömmer om att slå igenom som skådespelare, en kines som är bra på matte för att endast nämna några. Den gör också parodi på det amerikanska samhället. På hur kvinnor i dag faktiskt kan bli vad de vill, hur människor bryr sig mer om sig själva än andra och hur fitnessgrupper inte är allt för olika kulter.

Trots att "Unbreakable Kimmy Schmidt" är en parodi och använder ett leende för att lösa problem så är den ändå ganska trovärdig. Jag köper allting. Anledningen är för att allt detta är så konsekvent att det helt plötsligt är världen. Då det är en spegling på världens utveckling känner vi som åskådare igen oss och i slutändan är det också det som får oss att skratta. Med andra ord är hela säsongen väldigt välgjord. Berättelsen trappas hela tiden upp och i slutet, när Kimmy återvänder till Durnsville där hon hölls fången för att vittna i rättegången mot pastorn, är den nästan omöjlig att stänga av. Jag måste veta hur det slutar. Då eftertexterna till slut rullar i sista avsnittet är min första tanke en undran om när nästa säsong börjar.

Behöver du en ny komediserie att lysa upp dina kvällar med är detta rätt för dig. Den kommer definitivt bjuda på skratt och få dig att må lite bättre.

Finns inget.

1. Förutom skaparna Tina Fey och Robert Carlock har "Unbreakable Kimmy Schmidt" ganska mycket gemensamt med komediserien "30 Rock". Både Tituss Burgess och Jane Krakowski spelade med i serien och de delar även samma kompositör.

2. I ett avsnitt gör Kimmys styvpappa reklam för Netflix genom att säga att man nu kan sträckkolla på serien "How I Met Your Mother",

3. Karaktären Titus drömmer om att spela på Broadway. Tituss, som spelar honom, har gjort det flertalet gånger.

EMMA ÅKERLIND (2016-03-31)