Vändpunkt i välgjort superhjältekrig

När det är dags för den tredje Captain America-filmen är alla Avengers på plats, alla utom Thor och Hulken som kommer att dela ett eget äventyr när det är dags för den tredje Thor-filmen. Som titeln vittnar om är det dags för inbördeskrig och Avengers delas i två läger med Captain America och Iron Man som splittrade härförare. Anledningen är att FN kräver att Avengers skriver på ett avtal som i princip upplöser deras oberoende status och förvandlar dem till en FN-styrka som enbart rycker in i krissituationer som FN anser är viktiga. Det här ett resultat av deras insatser i New York ("The Avengers"), Washington ("Captain America: The Winter Soldier"), Sokovia ("Avengers: Age of Ultron") och Lagos (inledningen på denna film) där civila liv gått till spillo.

Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr) är van vid att göra bot när något känns fel och anser att det rätta är att skriva på. Han får med sig Natasha Romanoff/Black Widow (Scarlett Johansson), James Rhodes/War Machine (Don Cheadle) och Vision (Paul Bettany) på sin sida medan Sam Wilson/Falcon (Anthony Mackie) och Wanda Maximoff/Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) går på Steve Rogers/Captain America (Chris Evans) linje och anser att det inte finns något alls bra med att skriva under avtalet.

Men avtalet ska skrivas under och klubbas igenom av FN under ett möte i Wien. Kung T'Chaka (John Kani) och hans son T'Challa (Chadwick Boseman) är på plats och representerar det lilla afrikanska landet Wakanda som blev av med flera landsmän under Avengers insats i Lagos. Mitt i alltihop sprängs en bomb och bland annat T'Chaka dör. Strax ska övervakningsbilder visa att bombmannen är ingen annan än Bucky Barnes/Winter Soldier (Sebastian Stan), vilket gör Captain America orolig och T'Challa vansinnig.

Med lite tur får Captain America tips om att Bucky befinner sig i Bukarest och ger sig iväg för att hitta honom först, fast besluten om att den Bucky han känner sedan 40-talet (!) fortfarande finns någonstans inne i den iskalla Winter Soldier. Men i och med detta glider Captain America och hans sida ännu längre bort från Tony Stark och inbördeskriget inleds. I samband med detta dyker en ny aktör upp på banan i form av Wakandas Black Panther, det vill säga T'Challa i vibraniumdräkt och bakom superhjältarnas inre strider finns en hämndlysten skurk (Daniel Brühl) som smider på sina egna planer.

Filmens absolut bästa stund är en lång sekvens på en flygplats som absolut kommer att gå till superhjältefilmshistorien. Här ställs hjältarna mot varandra i en batalj som är rafflande, underhållande och galet välgjord. Captain America fyller på sin sida med Bucky, Clint Barton/Hawkeye (Jeremy Renner) och en starstruck Scott Lang/Ant-Man (Paul Rudd), medan Iron Man får hjälp av Black Panther och en ung Peter Parker/Spider-Man (Tom Holland) som han precis rekryterat i en underbar scen. Hela sekvensen är helt fantastisk.

Detta är givetvis inte den enda actionsekvensen i filmen och generellt sett måste jag säga att koreograferna snäppat upp sig ordentligt till filmen. Det var samma känsla i "Captain America: The Winter Soldier" - fajterna är uttänkta och har ett drivande tempo som gör det intressant att se folk slåss för glatta livet. Ingen sekvens är den andra lik, och med lite nya figurer med i mixen blir det plötsligt riktigt kul att titta. Black Panther är en riktigt cool figur direkt från första sekunden och Spider-Mans mjuka och akrobatiska stil ger en bredd till actionutbudet som bara är till hela filmseriens fördel.

I sin helhet är "Captain America: Civil War" en av de bästa superhjältefilmerna som gjorts. Man ska inte glömma bort att den föregåtts av runt tio filmer som etablerat karaktärer och historia, men även sett ur ett "vanligt" perspektiv är filmen riktigt bra. Välskriven och med ett driv framåt hela tiden. Det pratades på förhand om att filmen skulle ändra förutsättningarna för Avengers framöver och det kanske den gör på ett vis, men någon chockartad förändring är det verkligen inte tal om. Snarare blir man oerhört sugen på att se mer. Och mer blir det ju, tack och lov, och med några nya karaktärer som verkligen etablerat sig direkt blir det högintressant att se nästa ensemblefilm med hela ligan.

3D-VERSION

Precis som i "Captain America: The Winter Soldier" upplever jag att det blir en extra närvaro i fightscenerna när 3D:n på något vis placerar oss mitt i stridens hetta. Samtidigt blir det lite mer skjuts i de storslagna scenerna så här fungerar 3D:n alldeles lysande.

En två-delad bakomfilm på sammanlagt 45 minuter ger en bra inblick hur filmen kom till och hur man landade i den klassiska serieomgången "Civil War", som i sin tecknade förlaga triggas igång av något annat än det avtal som The Avengers tvingas ta ställning till här (se Tre saker) och dessutom innefattade ännu fler karaktärer, men samtidigt hade Captain America och Iron Man som de ledande motpolerna. Bakomfilmen går igenom alla karaktärer i filmen och det är allmänt sett en bra titt bakom kulisserna.

Två separata kortare filmer avhandlar huvudpersonerna Captain America och Iron Man och deras personliga resor till just denna stund. Dessutom smygs det in en liten sneak peak på - i skrivandets stund - nästa Marvelfilm: "Doctor Strange".

Sju minuter med bortklippta eller förlängda scener ligger med, där framför allt den sista är intressant. Det är en bortklippt sekvens från den stora flytplatsbataljen där Captain Americas sköld temporärt hanteras av både Falcon och Winter Soldier. Ni som kan er Marvel förstår varför jag tycker att sekvensen är intressant.

Utöver detta finns det några minuter med bloopers, ett kommentarspår och inklämt bland skivans inledande trailers en liten smygreklam för Audi-bilar förtäckt som bakomfilm/trailer.

Lite gott och blandat alltså.

1. Som vanligt finns det bonusscener bland eftertexterna, båda innefattar de för filmen nya karaktärerna. Bör inte missas!

2. Filmen baseras löst på en tecknad storyline med samma namn. I den var den stora anledningen till konflikten ett krav om att superhjältarna inte skulle få dölja sig bakom hemliga identiteter, något som aldrig varit någon stor grej i Marvels filmiska universum sedan Tony Stark berättade att han var Iron Man i den första Iron Man-filmen.

3. Utöver att ha sett filmen hemma i soffan och på bio i Sverige såg jag även filmen på en 4DX-biograf i New York. Här är en liten redogörelse av mina upplevelser av detta spektakel.

ANDERS JAKOBSON (2016-10-03)