Mark Wahlberg goes Rambo

Mark Wahlberg spelar huvudrollen som Bob Lee Swagger i denna actionfilm. Swagger är en föredetta krypskytt som rekryteras av regeringsmän för att försöka stoppa ett mordförsök på USA:s president. Han anar dock inte att han utsatts för en komplott med syfte att lägga skulden för mordförsöket på honom själv, och på flykt måste han använda sin militära bakgrund för att rentvå sitt namn och för att avslöja en konspiration involverande högt uppsatta soldater och politiker.

Premissen är intressant, och för tankarna till Kennedymordet och 60- och 70-talets paranoida politiska thrillers. Under filmens första 40 minuter verkar mina förhoppningar infrias då tempot är högt, mystiken tät och Wahlberg perfekt passande i rollen som desillusionerad ensamvarg. Något händer dock en bit in i handlingen, filmen genomgår en metamorfos från en smäcker thriller till något som liknar en B-action från 80-talet, fast utan charm och Jean-Claude Van Damme.

Kate Mara introduceras som dam i nöd, och kan mycket väl vara den mest överflödiga karaktär jag sett på tre år. Hon har inget vettigt eller roligt att säga, har ingen bäring på handlingen och står i många scener bara vid sidan om Wahlberg och ser dum ut. Hon existerar endast för att fylla utt handlingen och för att ge den kvinnliga publiken någon att identifiera sig med.

Ett generalfel filmen gör är att inte ägna sina skurkar, som bland andra spelas av Danny Glover, mer tid. Vi vet i stort sett ingenting om deras bakgrund, motivation eller mål. Syftet är uppenbarligen att jag ska förakta dem och se fram emot deras oundvikliga undergång, men när jag knappt vet vilka de är, och än värre, nästan aldrig ser dem bete sig direkt skurkaktigt finner jag det mycket svårt att uppbåda något engagemang i deras missöde.

Lägg till detta att filmens politiska poänger i slutänden visar sig vara ytliga och inte speciellt smarta, så har vi en film som helt enkelt inte är särskilt bra.

"Shooter" är ett tydligt försök att etablera Wahlberg som en ny stjärna på actionhimlen, och jag hade gärna sett honom lyckas med det i denna film, för rollen klarar han av galant. Karaktären Bob Lee Swagger har dessutom potential att bli lite av 2000-talets Rambo. Tyvärr lever inte huvuddelen av rullen på något vis upp till de förväntningar man ges av inledningen, och eftersom filmen inte dragit in några stora pengar i USA är väl risken liten att vi får se titelns krypskytt igen. Det är dock inget jag tänker svära på, då konstigare saker har hänt.

Ett ganska digert bonusmaterial för en enkeldiscsutgåva. Ett kommentarspår med regissören Antoine Fuqua finns med, såväl som en 20 minuters dokumentär om filmens tillkomst. Både dokumentär och kommentarspår är bra och bjuder på mycket information för den intresserade. Ingår gör även ett kortare inslag om inspelningen vid Independance Hall i Philadelphia samt en hel del borttagna scener. Jag saknar en trailer för filmen, men annars är extramaterialet med beröm godkänt.

1. Baserad på boken "Point of impact" av Stephen Hunter.

2. Förstahandsval för huvudrollen: Keanu Reeves.

3. Oavsett vad man tycker om filmen är den ett tillfälle till firande för alla som älskar att se folk bli skjutna i huvudet. "Dawn of the dead" var väl senaste rullen som hade så här många headshots.