Visuellt tjusig med extremsportsknorr

Original-"Point Break" från 1991 kan man debattera om det är en fånig eller helt okej actionrulle. Vissa tycker att den är det bästa som gjorts, som Nick Frosts karaktär i "Hot Fuzz" som dessutom har en favoritscen i filmen. Den scenen repeteras i den nya versionen 25 år senare, och även om det i grund och botten handlar om en remake har de nya filmskaparna lyckats få till en egen twist på historien som jag tycker är fullt godkänd. På förhand tyckte jag inte att det var direkt nödvändigt med en ny version, men så här med facit i handen måste jag ändå säga att jag inte har något emot den.

Karaktärerna är ungefär de samma men med vissa väsentliga skillnader. I inledningen introduceras vi till Johnny Utah (Luke Bracey) som är en energidryckssponsrad extremsportare som är stor på YouTube. När han genomför ett i princip omöjligt motorcrossåk med en kompis slutar äventyret i en stor tragedi. Kompisen störtar mot döden och Utah får en rejäl tankeställare. Sju år senare har han pluggat in high school och gått på universitet och slutligen hamnat på FBI där han just nu ligger på gränsen till att bli legitimerad agent.

Byrån jobbar just nu med några spektakulära rån där amerikanska diamanter och kontanter stulits men spridits vind för våg och de misstänkta rånarna försvunnit i tomma intet. Utah gör lite efterforskningar och kopplar samman rånen med några lika spektakulära extremsportsstunts och drar slutsatsen om att det handlar om samma människor. Han lyckas även hitta ett mönster där han tror att förövarna försöker genomföra "Ozaki 8", en lära där det gäller att utföra åtta extrema utmaningar för att hedra jordens krafter. FBI tror knappt på teorin men när Utah förutspår var nästa utmaning kommer att äga rum får han en chans att ge sig in undercover och spana.

Utmaningen handlar om att surfa på extremt stora vågor och Utah kastar sig in i matchen och hamnar snabbt i ett gäng ledda av Bodhi (Edgar Ramírez) som känner igen Utah från hans forna extremsportsliv. Utah dras in i gänget (som bland annat innehåller svenska Matias Varela i en stor biroll) och är med i de kommande utmaningarna, men kommer så småningom till en punkt där endorfinkickarna måste balanseras upp av logiskt polisarbete då Bodhi och hans gäng gör allt grövre brott. Men vilket pris får Utah betala?

I originalfilmen, där Keanu Reeves spelade Utah och Patrick Swayze gjorde Bodhi, var Reeves Utah bara en FBI-agent som gick undercover och var klapprutten på att surfa, vilket var den enda sporten som förekom i den filmen. Här är Utah värsta superstjärnan, vilket så klart är en stor skillnad, men Reeves version av karaktären hamnade i kläm mellan de olika rollerna på ett tydligare sätt. Här känns det faktiskt som om Utah är agent hela tiden, men med ett extremsportsförflutet som han får nytta av. Små skillnader som ändå märks på slutresultatet. Till den nya filmens fördel är givetvis bredden på de extrema äventyren något positivt, och miljöerna är riktigt läckra. Även om det uppenbart är greenscreen så det heter duga i vissa scener blir det fortfarande effektiva sekvenser.

Sammanfattningsvis gillar jag nya "Point Break" på något plan. Om man inte har en speciellt laddad relation till originalet så tror jag att filmen kan gå hem i stugorna. Den är inte fantastisk men den fungerar fint som knappt två timmars rafflande actionäventyr.

1. Filmen gjordes i 3D och finns även utgiven som 3D-blu-ray. De som har möjlighet bör välja den versionen då filmens bildspråk är ypperligt anpassat för formatet.

2. Två av skådespelarna som var med i originalfilmens rånarliga är med i den nya filmen - som FBI-direktörer. Bojesse Christopher och James Le Gros heter de.

3. Filmen är regisserad av Ericson Core som har en ganska blygsam CV som regissör, men desto mer omfattande som filmfotograf. Det märks då det visuella uttrycket är väldigt utvecklat i filmen.