Offer eller utförare? Det är frågan…

Dennis Nash råkar ut för något av det värsta man kan råka ut för. Han blir vräkt och då menar jag inte på ett snällt sätt där man får ett papper och tid på sig att flytta. Nej, här dyker polisen upp tillsammans med Rick Carver (en man som lever på att sälja återtagna hus) och ger han, hans mamma och hans son två minuter på sig att packa och försvinna. Alternativet är att hamna i fängelse. De packar ihop och flyttar till ett motell. Dennis försöker hitta jobb för att få ihop de pengar han behöver för att rädda sitt barndomshem, men det är lönlöst tills han av en slump åter möter Rick som nu ger honom ett jobb och snart är det Dennis som kastar ut folk från deras hem.

Dennis lider av att behöva göra det men han ser inget annat sätt att tjäna ihop de pengar han behöver för att familjen ska kunna flytta hem igen. Och han blir bra på det. Han gillar det inte, men han gillar pengarna det ger och han gillar det han kan göra för pengarna. Han berättar dock inte för sin familj vad han jobbar med. Men så en dag dyker det upp en man som känner igen honom för den han är och vad han gör och Dennis bubbla spricker. Nu måste han välja: fortsätta och bli ännu rikare eller hoppa av och ta vad han har och rädda sin familj.

Filmen är bra och jag gillar både Andrew Garfield i rollen som Dennis och Michael Shannon i rollen som Rick Carver. De gör båda bra insatser och känns trovärdiga. Sen har tyvärr filmen ett sådant där typiskt slut som jag inte gillar. Ett slut där allt till slut ordnar sig på ett sätt som inte känns trovärdigt. Ett slut där saker sker på ett sätt som känns falskt och tillrättalagt. Men bortser man från det så är "99 Homes" en riktigt bra film.

Vi får en bortklippt scen och ett kommentarspår. Inte så mycket att glädjas åt tyvärr.

1. Filmen ska till vissa delar vara baserad på verkliga händelser. Oklart vad dock…

2. Andrew Garfield känner säkert flera av er igen som Spider-man.