Sval återkomst efter 15 år

Många år har gått men nu får vi äntligen se Derek Zoolander. För 15 år sedan var Derek och hans konkurrent Hansel det hetaste man kunde hitta i modevärlden. Under dessa 15 år har dock mycket hänt. Derek fick bygga sin skola för att lära barn läsa men envisades med att använda samma byggmaterial som man använde i modellen, vilket fick till följd att huset rasade ihop och dödade hans fru och skadade Hansels ansikte. När han kort därefter förlorade vårdnaden av sin son bestämde Derek sig för att dra sig tillbaka och leva ensam. Något han gjort nu i 15 år när någon helt plötsligt vill ha med honom i en modeshow igen…

Jag gillar första filmen och såg fram emot att se denna men tyvärr lever den inte upp till mina förväntningar. Jag har lite svårt att sätta ord på vad som går fel med den, men den fungerar inte. Visst den är rolig emellanåt men sen kommer den in i en svacka och man sitter mest och väntar på att det ska ta slut. Jag tycker dessutom att filmen är lite för lång. Jag tror att man hade tjänat på att klippa ner den lite. Kan jag ha blivit för gammal för Derek Zoolander? Ja, kanske.

Men Ben Stiller är ju rolig och så även här. Derek har sina looks och han har sin dumhet som gör att man skrattar ordentligt. Owen Wilson fungerar även han som Hansel men han känns lite trött tycker jag. Nåja, filmen underhåller och man skrattar och det är ju det viktigaste. Sen kunde den blivit bättre om man tagit med mer från första filmen och dessutom gjort den lite kortare.

Fyra dokumentärer får vi och de har ganska blandad inriktning vilket gör de rätt intressanta. Den ena visar hur man filmade i Rom, den andra hur man tagit Derek vidare från första filmen och en är en reklamfilm för en mirakelkräm. Den mest intressanta är dock den om komikern Drake Sather som kom på Derek-karaktären tillsammans med Stiller. Han var verksam på 90-talet och är sedan länge död så det finns inte så mycket material med honom, men här får vi se lite.

1. Det är rätt bra att få till en uppföljare 15 år efter originalet och ändå få karaktärerna att vara så lika.

2. Många kändisar spelar sig själva i filmen. Bland annat Sting som spelar [SPOILER]Hansels pappa[/SPOILER].

3. Scenen när Will Ferrells karaktär Jacobim Mugatu rymmer är riktigt kul.