Alla goda ting har ett slut

"House of Lies" har varit en favorit ända sedan första säsongen och därför är det smärtsamt att konstatera att inte bara är säsong fem den sista utan den är även två avsnitt kortare än vad de tidigare säsongerna varit. Tio avsnitt får vi nöja oss med. Men det är bra avsnitt. Kaan och gänget fortsätter i samma invanda mönster och fixar så deras kunder blir ännu rikare. En skillnad är att Marty och Jeannie nu har en dotter tillsammans. Hade inte detta varit sista säsongen hade hon dock varit ett problem. Serier av den här typen gynnas sällan av att man plockar in barn. Nu är det endast tio avsnitt och sen är det klart så då gör det inte så mycket. Nu tillför det till och med något.

Mitt i allt pengajagande börjar framförallt Jeannie som nu är mamma att undra om det är värt allt detta slit, alla dessa timmar på kontoret. Vore det inte bättre att ha pengar men inte behöva arbeta? Idén är väckt och snart är Marty med på tåget. Kanske skulle de sälja företaget och leva snuskigt rika resten av livet och inte behöva lyfta ett finger? Men å andra sidan, vad skulle de då göra hela dagarna?

Även Clyde och Doug ges utrymme i denna säsong och jag gillar dem. De är störtsköna i sina lite töntiga stilar. De är båda rivaler om Martys gunst men innerst inne gillar de nog varandra ändå. Jag tror i alla fall det.

Alla skådisarna är perfekta och det är glädjande att alla de fyra huvudkaraktärerna är med i hela serien igenom, under alla fem säsongerna, i alla 58 avsnitten. Men det är synd att det är över. Jag hade gärna sett en eller två säsonger till. Men så blev det inte och man får vara glad över det man fick. Nu när serien är slut kanske något svenskt bolag kan ge ut säsong två till fem så även de som handlar DVD här i Sverige kan avnjuta serien. Något man borde gjort för länge sedan!

1. Serien var först med att filma på Cuba sedan USA och Cuba lättade på sina restriktioner.

2. Rosco, Martys son försvinner nästan den här säsongen. Synd.

3. Steven Weber gör ett underbart inhopp.