Obducenten som skakade om NFL

Om jag måste välja så tror jag att ishockey är min bästa sport. Kanske för att jag har lite egen erfarenhet från ungdomstiden, men även för att det är en bra tv-sport. Snabb, pulshöjande och dessvärre våldsam. Tacklingar är en del av spelet men då och då blir det för våldsamt. Spelare blir liggande i princip medvetslösa på isen medan publiken jublar. Reprisbilderna gottar sig i smällen och det sätts ett likhetstecken mellan våldsamt = häftigt.

Okej, jag generaliserar en smula men det går inte att blunda för att det våldsamma är en del av sporten. Det samma gäller amerikansk fotboll där det förmodligen är ännu mer våldsamt. Den här verklighetsbaserade filmen handlar om följden av sportens våld. Will Smith spelar rättsläkaren Dr. Bennet Omalu som efter uppväxten i Kenya och utbildningar runt om i världen hamnat i Pittsburgh där han jobbar som otroligt noggrann obducent. Hans kollegor tycker att han är konstig när han inför varje ingrepp behandlar kroppen som en patient och pratar med den, men ibland ska det visa sig att kroppen svarar, så att säga.

Som när han obducerar Mike Webster (David Morse). Webster var en legendarisk center i Pittsburgh Steelers, NFL-laget, och han tog en och annan smäll mot sitt huvud. Separat har vi sett hur Webster förfallit totalt mentalt och fysiskt och Omalu tycker det är märkligt hur detta inte återspeglas i den hjärna han precis har frilagt. Närmare studier leder till en upptäckt som så småningom ska skaka om hela NFL när den noggranne obducenten ställs emot en riktig institution.

Filmen landar i en David mot Goliat-kamp men är i sin helhet en både fascinerande och spännande film fylld av lysande skådespelarinsatser. Smith bevisar att han är en riktig kameleont som skådespelare där man köper hans försynta karaktär rakt av (och i och med det glömmer bort hans tidigare insatser som komisk rappare eller actionhjälte). Runt honom finns ett helt gäng av riktigt bra aktörer. Albert Brooks spelar hans coola närmaste chef som stödjer honom hela vägen. Alec Baldwin spelar Steelers före detta lagläkare som sett indikationerna till hjärnskadorna på nära håll. Gugu Mbatha-Raw spelar en kvinna som först är inneboende hos Omalu och sedan blir hans fru och ett oumbärligt stöd. Dessutom har vi David Morse och Matthew Willig och en rad andra skådespelare som har den otacksamma uppgiften att spela hjärnskadade fotbollsspelare, och gör det mycket trovärdigt.

"Concussion" är ett riktigt bra drama som kanske inte skapar samma uppmärksamhet som verkligheten, men sanningen i det den berättar är värd att föra fram i ljuset.

De borttagna scenerna är bra exempel på sekvenser som kunde varit kvar i filmen men vars andemening ändå berättats i andra scener, vilket gjort dem lätta att plocka bort.

Utöver ett kommentarspår med filmens regissör finns det två featuretter med som bonus. Den ena, "Inside the True Story", berättar ungefär allt som finns med i filmens story fast med hjälp av de verkliga personerna. Inte så överdrivet givande i och med att man precis tagit del av berättelsen i spelfilmen, men det är i alla fall intressant att se att karaktärerna i filmen är väldigt lika sina verkliga förlagor utseendemässigt.

Den andra featuretten handlar mer om hur filmen gjordes och landar halvvägs in i det sedvanliga smörandet till höger och vänster om hur kul och givande det är att jobba med den och den. Tröttsamt.

1. David Morse är sminkad så att man knappt känner igenom honom. Det ser märkligt ut men samtidigt otroligt verkligt.

2. Ridley Scott var planerad som regissör till filmen men uppgiften hamnade i stället på Peter Landesman som tidigare gjort "Parkland". Scott är fortfarande producent till filmen.