Spelet är bättre än filmen

Som hyfsat aktiv gamer på 2000-talet är jag naturligtvis bekant med tv-spelsfigurerna Ratchet och Clank. Franchisen debuterade 2002 på Playstation 2 och har sedan dess dykt upp i inte mindre än 15 spel på olika plattformar. I år släpptes spel nummer 15 med tydlig koppling till filmen, något som fick en del gamers att gå i taket (se Tre saker).

Ratchet är en Lombax (ett påhittat djur som finns någonstans i yttre rymden) som drömmer om att gå med i Galactic Rangers, en slags polisstyrka med tuffa hjältar som räddar galaxen från onda skurkar. Han blir dock avvisad av den självupptagna Rangers-ledaren Captain Quark som tycker att Ratchet är en loser. Ratchet ger dock inte upp och när han träffar den förrymda roboten Clank ger de sig båda iväg för att rädda galaxen från en ondskefull komplott, och samtidigt överbevisa Captain Quark om att de hör hemma i Galactic Rangers.

Här infinner sig min största kritik mot filmen. Eftersom filmen, och spelet, är en nystart för serien har man ändrat en del i ursprungsghistorien och tyvärr är det till det sämre. För fjorton år sedan var det i och för sig ingen revolutionerande historia serien deuterade med men den här gången är det en rejält trött och välbekant historia vi får ta del av. Det är lite tråkigt att man inte vågat drömma och tänka nytt i högre utsträckning då det märks att det finns talang bakom det här. Det märks inte minst på filmens små humoristiska detaljer och att man vid flera tillfällen skojar med sig själv. Dessutom är animationerna av god klass liksom effekter och röster.

Ratchet och Clank själva har sådär lagom mycket charm för att kunna sälja några actionfigurer och gosedjur, vilket är fullt tillräckligt antar jag. Men har man spelat igenom spelserien så hoppas man nog på lite mer än bara tillräckligt. "Ratchet & Clank" skulle kunna ha blivit ett humoristiskt rymdäventyr för hela familjen om man vågat ta ut svängarna men nu blev det bara en okej spelfilm. Precis som så många gånger förr är spelet bättre än filmen men jag hoppas ändå att den genererar tillräckligt för ett nytt försök, för potentialen finns där.

Några trailers för andra filmer.

1. Vad det var som fansen reagerade så starkt på? Att spelet och filmen delade samma handling. Och eftersom spelet kom några månader innan filmen så kände de att filmupplevelsen var förstörd. Historiskt sett har spelen oftast släppts efter filmerna och har många gånger tagit sig friheter vad det gäller handlingen.

2. Det första Ratchet & Clank-spelet finns med i boken "1001 tv-spel du måste spela innan du dör".

3. En sak jag reagerar på är att det finns två olika översättningar. En för filmens tal och en för textningen. Det blir småirriterande när man försöker köra båda samtidigt.

THOMAS HELSING (2016-08-16)