Mycket att gilla men ändå svagast hittills

När det är dags för film tre i omstarten av "Star Trek"-franchisen har det skett några förändringar. Till att börja med har J.J Abrams lämnat över registolen till Justin Lin och manusteamet med Roberto Orci och Alex Kurtzman samt i viss mån Damon Lindelof har också flyttat på sig och i stället har stafettpinnen övertagits av Doug Jung och ingen annan än Simon Pegg som redan är med framför kameran som maskinisten Scotty. Detta är dock ingenting som påverkat slutresultatet på något drastiskt vis. Skådespelarna är varma i kläderna och både design och känsla känns igen från förr.

Ändå fanns det lite anledning att oroa sig när filmens första trailer kom. Helt plötsligt kunde man se Captain Kirk (Chris Pine) utföra spektakulära motorcykeltrick och med tanke på att Justin Lin gjort fyra insatser i "Fast & Furious"-franchisen protesterade Internet vilt. Nu har detta trick en naturlig förklaring i historien och trailern var inte speciellt representativ för helheten.

Titelns tillägg med "Beyond" syftar på att U.S.S. Enterprise färdas längre bort än var de tidigare varit. Rymdskeppet är egentligen ute på ett femårsuppdrag där de avverkat tre, men de får göra en räddningsinsats på andra sidan en nebulosa där ett skepp är strandsatt. Det visar sig dock vara en fälla och U.S.S. Enterprise blir attackerade och kraschar på en planet där den diaboliskt federationshatande Krall (Idris Elba) förslavar folk med ett specifikt syfte. Våra hjältar delas upp i olika kombinationer. Sulu (John Cho) och Uhura (Zoe Saldana) tillfångatas av Krall, Bones (Karl Urban) och Spock (Zachary Quinto) kraschar så allvarligt att den senare skadas svårt, Kirk och Chekhov (Anton Yelchin) letar rätt på resterna av Enterprise för att försöka kommunicera med de andra, och Scotty blir räddad av en spännande ny karaktär, Jaylah (Sofia Boutella), som är en överlevare från en av Kralls tidigare förslavningar och nu en fiffig krigare som har något alldeles speciellt i bakfickan.

På något vis måste Kirk och de andra hitta varandra och slåss mot Krall som visar sig vara en riktigt farlig motståndare och som bär på flera hemligheter i sitt förflutna. De tidigare filmerna har haft minnesvärda skurkar och Elba gör en annan typ av ond figur i sin gestaltning. Till en början är han utomjordiskt stel och ganska ensidig, men i och med att Elba får göra lite olika varianter av karaktären blir han allt mer intressant och speciell, vilket bara är till filmens fördel. Jag måste också säga att Jaylah är ett ypperligt tillskott till franchisen och ett litet försök att jämna ut könsfördelningarna. Det är ganska tydligt att karaktären förväntas vara kvar till kommande filmer och det ser jag bara som positivt.

Det bästa med hela filmen är designen av rymdstationen Yorktown som är som en planetformad stad med gravitation kors och tvärs vilket öppnar för en "värld" jag aldrig tidigare sett gestaltad på film. Inflygningen är lång och ser man filmen i 3D blir det ännu mer imponerande. Den märkliga gravitationen hamnar lite i fokus i filmens final.

Trots att det finns mycket att gilla i "Star Trek Beyond" tycker jag att det är den svagaste filmen hittills. I brist på bättre beskrivning känns den lite som "veckans äventyr" i en tv-serie, vilket är konstigt att känna när det handlar om en tvåtimmarsfilm med ordentligt med action och stora sekvenser. Det är i alla fall så det känns, och det är kanske inte så konstigt när det handlar om den tredje filmen i en serie där allting går ut på att det är nya äventyr gång efter gång. Kan man få till något som har lite mer driv framåt nästa gång? Ja, det är en relevant fråga för annars riskerar franchisen att börja trampa vatten och det vore ytterst trist.

Merparten av extramaterialet är featuretter i fem- till tiominuters längd som på ett intressant och tydligt vis ger ungefär det man förväntar sig. Vi får veta om de nya filmskaparna, storyn, teman och så vidare, med separata tittar på karaktärer, sminkningar, design och lite allt möjligt. Det mest häpnadsväckande är scenerna från rymdstationen Yorktown som i mångt och mycket är inspelade i befintliga miljöer i Dubai. Riktigt fräckt.

Mot slutet av featuretterna kommer två, låt oss säga, tyngre inslag. Den ena handlar om att "Star Trek"-franchisen firar 50 år och vi bjuds på lite bilder från många av de äldre filmerna och de nya och på något lustigt sätt tycker jag att allting faktiskt flyter ihop till en bra enhet. Det känns som en gemensam filmserie trots att det skiljer väldigt mycket i tekniska lösningar och så vidare. Denna featurette kunde varit betydligt längre.

Den andra är förstås dyster värre. Innan filmen hade premiär dog två av seriens skådespelare. Leonard Nimoys död ledde även till Ambassador Spock Primes död i filmen, men Anton Yelchin dog ju strax innan premiären mycket tragiskt i en bilolycka. I ett kort inslag får vi en liten hyllning till de båda.

En minut med två bortklippta scener och ett par minuter med bloopers finns också med.

1. En väsentlig skillnad till följd av regissörsbytet är att Justin Lin inte fortsatt med J.J. Abrams franchisepatenterade lensflares.

2. Åter igen används Beastie Boys "Sabotage" (här kallad "klassisk musik") på ett fullt naturligt vis i filmen. Detta skedde även i den första.

3. I dagsläget är det inte mycket känt om nästa film, men ett rykte som florerar är att Kapten Kirks far George Kirk, spelad av Chris Hemsworth i prologen till första filmen, på något vis ska vara med. Flashbacks eller ytterligare en ny tidslinje? Det är frågan. En annan fråga är hur man hanterar Anton Yelchins död. Dör även Chekhov eller blir han ersatt?

ANDERS JAKOBSON (2016-11-28)