Inte fullt lika magiskt bra andra gången

"Now You See Me" var en rapp och härlig actionthriller som jag i min recension beskrev var "lite som 'Ocean's Eleven' med Joe Labero i alla roller", en formulering jag är oblygt nöjd över. Trots att filmen kom av sig lite mot slutet hade jag i alla fall positiva minnen av den när jag började titta på den kanske inte helt nödvändiga men samtidigt inte alls onödiga uppföljaren. Den är precis som som föregångare en snabb och spännande film, men har samtidigt en krångligare och osmidigare story vilket gör att det inte riktigt blir samma sak.

I första filmen - och nu blir det lite spoilers, så håll till godo - sammanfördes fyra magiker och bondfångare, Daniel (Jesse Eisenberg), Merritt (Woody Harrelson), Henley (Isla Fisher) och Jack (Dave Franco), av en hemlighetsfull och ansiktslös ledare som gav dem instruktioner till en rad spektakulära shower där de avslöjade en affärsman (Michael Caine) och lurade av honom alla hans pengar och satte dit den notoriska trollkarlsavslöjaren Thaddeus Bradley (Morgan Freeman) för rånet. I slutet av filmen skulle det visa sig att den som ledde The Four Horsemen som gänget kallades var samma FBI-agent som jagade efter dem, Rhodes (Mark Ruffalo). Historien avslutades med att gänget försvann från det offentliga rummet.

När den här filmen startar kör Rhodes fortfarande med ett dubbelspel. Officiellt är han snudd på en galenpanna som letar efter The Four Horsemen överallt, samtidigt som han inofficellt är deras ledare. Nu har han ett nytt uppdrag åt sina trollkarlar och kallar in dem. Henley har försvunnit och den kvinnliga fägringen i gänget har ersatts av Lula (Lizzy Caplan) som har en fallenhet för blod och slafs i sina trollkonster. Uppdraget går ut på att avslöja en teknikfigur som bakom kulisserna använder sin teknik på ett högst omoraliskt vis, men mitt i showen går allt i kras. I stället blir The Four Horsemen och deras femte medlem avslöjade, och när trollkarlarna rymmer hamnar de oförklarligt i Kina...

I Kina träffar de Merritts tvillingbror (också spelad av Woody Harrelson) samt en före detta kollega (Daniel Radcliffe) till den teknikfigur de skulle blåsa som uppenbarligen är den som nu rövat bort dem med någon sorts baktanke. Samtidigt får Rhodes vända sig till den fängslade Thaddeus för att försöka komma på var hans trollkarlar är, och alla lösa trådar ska förstås knytas ihop till slutet.

Det är uppenbart inte samma story en gång till, vilket förstås är bra, men samtidigt var det de spektakulära showerna i första filmen som var halva grejen. Nu blir det inte lika mycket trolleri längre, även om det är några sådana scener. En sekvens där gänget ska smuggla ut en spelkort ur ett hermetiskt tillslutet kassavalv går till historien från den här filmen.

Vad filmen gör är att den tillför en massa information om den hemliga organisationen Ögat och dessutom knyter ihop en massa historiska trådar som dinglat lösa genom båda filmerna. Jag återkommer till känslan av en inte nödvändig men inte heller helt onödig uppföljare. Med all denna mytologi känns det förstås inte chockerande att en tredje film är på gång, men då får de gärna hitta tillbaka till första filmens känsla men inte stampa i samma fotspår igen.

1. Isla Fisher var gravid när filmen skulle göras och därför fick hennes karaktär kliva av. Det är inte planerat att hon ska återvända till den tredje filmen.

2. Daniel Radcliffes karaktär säger vid ett tillfälle att han höll på lite med magi när han gick i skolan, och med tanke på att Radcliffes skoltid är väldokumenterad är det ju sant. Nästan i alla fall...

3. Regissör denna gång är Jon M. Chu som senast gjorde "Jem and the Holograms" och tidigare gjort bland annat "G.I. Joe: Retaliation" och Justin Bieber-dokumentärerna "Never Say Never" och "Justin Bieber's Believe". Han är även aktuell för "Now You See Me 3".

ANDERS JAKOBSON (2016-10-24)