Magi och mysticism i visuell fullträff

Dags för Marvels filmuniversum att utökas med magi och mysticism när Doctor Strange (Benedict Cumberbatch) kliver in på arenan. En ny filmatisering av karaktären har varit på gång sedan mitten av 80-talet men med facit i handen kan man konstatera att det var en herrans tur att filmen inte gjordes förrän nu. Dels för att den nu blivit en del av den stora Avengers-sagan och dels för att det visuella uttryck filmen har aldrig kunde ha gjorts på 80-talet. Nu är det sistnämnda inget avgörande för en filmatisering av karaktären men oj så effektivt och visuellt kittlande det blev!

I och med att detta är karaktärens första framträdande i franchisen handlar det om en så kallad origin story. Hur blev den framgångsrika neurokirurgen Stephen Strange den mantelförsedda magikern Doctor Strange? Det korta svaret är: via en bilolycka och genom träning. Strange är en aktad och suverän kirurg med ett fotografiskt minne som rymmer både ovärderlig och onödig kunskap. Strange vet om sitt värde och lever flott och lägger pengarna på lyxiga saker. Som en snabb bil och tyvärr är det just en snabb bil som leder honom ned i fördärvet. Kombinationen av gasen i botten och bristande fokus är inte bra och han kraschar. När han vaknar upp är det hans delikata händer som tagit mest stryk. Strange drabbas av allvarliga neurologiska skador och hans karriär är över. Alla pengar går åt till att testa alternativa lösningar men inget hjälper.

Via omvägar träffar han en person som återhämtat sig totalt från betydligt mer allvarliga neurologiska skador och Strange tar sig till Katmandu, Nepal och en plats som heter Kamar-Taj. Där tas han emot av Mordo (Chiwetel Ejiofor) och Den forne (Tilda Swinton) som öppnar hans sinne. När den vetenskapligt baserade doktorn släpper in magin blir han snabbt en duktig student och så småningom lär han sig vad som är magikernas uppgift och vilket akut hot de står inför. Den tidigare eleven Kaecilius (Mads Mikkelsen) har stulit en ritual som öppnar dörrar till en mörkare dimension och Doctor Strange kastas direkt in i skarpt läge.

Efter ett lite segt parti under filmens första akt hittar "Doctor Strange" ett bra tempo som gör att allt som händer faller naturligt och smidigt. Skådespelarmässigt är det utmärkt med en Benedict Cumberbatch som ger sin karaktär ett skapligt ego utan brittisk accent. Tilda Swinton är övertygande som den visa, uråldriga läraren. Traditionellt sett har Den forne gestaltats mer stereotypiskts som en gammal asiatisk man. Det här är en mer djärv tolkning som fungerar alldeles lysande. Även Chiwetel Ejiofor och Mads Mikkelsen är stabila, precis som Rachel McAdams och Benedict Wong som också gör viktiga roller.

När det gäller "Doctor Stranges" visuella uttryck så kan man säga att det är lite synd att "Inception" kom 2010. Utan den hade upplevelsen varit mer omvälvande, men det finns en tydlig tråd från "Matrix" via "Inception" till "Doctor Strange" när det gäller Hollywoodfilmer som vrider på de fysiska lagarna för framför allt rum. Filmen rivstartar med en magisk fajt mellan Den forne och Kaecilius och redan där sätts förutsättningarna för vad som väntar. Det blir ännu mer skruvat, både på ett mardrömsaktigt vis och på ett imponerande sätt, under filmens gång, något som absolut förstärks om man ser filmen i 3D. Det ska bli spännande att se hur detta visuella uttryck kan kombineras med lite mer traditionellt berättande när Doctor Strange får anledning att använda sina krafter tillsammans med The Avengers framöver.

Precis som i "Ant-Man" innehåller filmen ganska mycket humor. Dels i form av vassa repliker och dels i form av nästan slapstickaktiga sekvenser. Doktorns legendariska mantel bidrar i allra högsta grad till det sistnämnda. Jag tycker att kombinationen av ganska tung mysticism och komiska inslag fungerar riktigt väl. Marvel fick till det i "Guardians of the Galaxy" också och borde ha fått in det i "Thor"-filmerna för att lätta upp dem lite.

Vissa superhjältefilmer brukar ha smärre problem med skurkarna som inte alltid är tillräckligt utvecklade eller intressanta. I det här fallet tycker jag att Mads Mikkelsens Kaecilius är en bra skurk. Han är inte överdrivet ond men har en tydlig agenda och har precis som Doctor Strange hittat till magin och mysticismen av högst personliga skäl som sedan tagit honom vidare på en mörkare väg, en väg som även Strange riskerar att ta om han inte är stark nog.

Jag hade ingen speciellt utvecklad relation till Doctor Strange innan filmen men det ger verkligen mersmak. Det är definitivt en karaktär man vill se mer av, dels i kombination med övriga karaktärer i Marvels universum och dels i fler egna filmer. Just nu kan vi garanterat räkna med det förstnämnda men det skulle absolut inte bli något överraskning om en uppföljare annonseras snart. Och i ett större perspektiv undrar jag om det här inte är en topp-5-film inom Marvels universum just nu...

3D-VERSION

Har man möjlighet att se filmer i 3D så är "Doctor Strange" ett stort måste. Här kommer den tredje dimensionens fördelar för helheten verkligen till sin rätt. I gestaltningen av magin men framför allt när tid och rum bänds och vrids bortom det logiska. Det är riktigt snyggt och ett perfekt format för just den här historien.

Ett lass featuretter bildar tillsammans en timslång bakomfilm som ger en helhetsbild om hur filmen kom till, från story till specialeffekter och musik. En klassisk making of som ger ungefär allt det man vill veta med få undantag. Jag kan tycka att man kan lägga lite mer tid på att visa den tecknade förlagan och vilka referenser man plockat, men den informationen kan man säkert hitta någon annanstans.

Det finns ganska ordentligt med bortklippt material samt lite bloopers och möjligheten att se filmen med introduktion av regissören Scott Derrickson samt kommentarspår av den samme.

Utöver detta finns det en titt på resten av "Phase 3" i Marvel Cinematic Universe, som i detta fall är "Guardians of the Galaxy vol. 2", "Thor: Ragnarok", "Black Panther" och "Avengers: Infinity War". Kul givetvis, även om ordet "exclusive" i inslagstiteln inte säger så himla mycket. Sedan får vi skratta lite när del 2 av "Team Thor" visas, i vilken vi får se mer av Thors äventyr i Australien. Knäppt men befriande kul.

1. Självklart innehåller filmen bonusscener mitt i och efter eftertexterna. Den första är mest underhållande då den innehåller en lämplig medlem från The Avengers.

2. Redan 1978 gjordes den första filmatiseringen av Doctor Strange i en tv-film med samma namn. 1992 kom en annan filmatiseringen som någonstans längs vägen tappade rättigheterna till namnet och i stället blev en kopia under namnet "Doctor Mordid". Karaktären har även figurerat i animerade sammanhang...

3. ...bland annat i en långfilm 2007, där Doctor Stranges röst dubbades till danska av Lars Mikkelsen, bror till Mads Mikkelsen. För att göra det hela ännu mer rörigt har Lars och Benedict Cumberbatch spelat mot varandra i "Sherlock - Säsong 3".

ANDERS JAKOBSON (2017-03-20)