Intressant idé i grunden men övertydligt

I "I.T." spelar Pierce Brosnan flygentreprenören Michael Regan som precis är på väg att lansera en ny tjänst, en sorts Uber för miljardärer som snabbt behöver ett jetplan. Det är bara lite detaljer med myndigheterna kvar, men det ska inte vara något krångel. Under en presentation av projektet kraschar videofilen (vilket tydligen betydde att hela systemet kraschade...) och en it-tekniker kallas in. Ed Porter (James Frecheville) löser problemet och som tack ber Regan honom att komma hem till hans smarta hus och fixa wifi-signalen eftersom tonårsdottern Kaitlyn (Stefanie Scott) tycker att den är kass.

Porter har inte ens kommit in i huset innan han hunnit installera ett "militärt" GPS-system i Regans nya lyxbil och väl inne i huset konstaterar han att Regan kopplat ur kamerasystemet i de smarta paneler som finns i varje hus, innan han ställer sig och stirrar kusligt på den solbadande tonårsdottern... Vad som händer sedan är lite svårt att hitta motivet till. Eftersom Porter från första sekunden övertydligt gestaltas som en psykopat kan man misstänka att han redan från början har för avsikt att göra livet surt för Regan, men det är först efter att Porter blivit tjenis med Kaitlyn via nätet och sedan blivit ordentligt tillsagd av Regan som han spårar ur fullständigt och börjar cyberstalka familjen. Bland annat genom att aktivera kamerafunktionen och spela in en komprometterande video på Kaitlyn, skicka negativa läkarbesked till fru Rose (Anna Friel) eller börja jävlas med Regans företag. Jag tycker att motivet till Porters hämnd är luddigt och inte speciellt välskrivet.

Idén med en galning som kan göra livet surt för en via moderna, "smarta" system är dock inte så dum. Den ligger helt klart i tiden och jag antar att fler filmer på temat kommer att göras, men i det här fallet slarvas idén bort. Porter är alldeles för övertydlig, vilket gör att man uppfattar skådespelaren James Frechevilles insats som dåligt överspel och överlag finns det alldeles för många dumma luckor i historien för att det ska bli något annat än en mellanmjölksthriller som snabbt kommer att försvinna ur både närminne och filmutbud.

1. Tjänsten som Regan Aviation tagit fram heter Omni, precis som den svenska nyhetsappen.

2. Problemet med att illustrera någon digitalt på film är alltid närvarande. I det här fallet handlar det om hur man ska visa att Porter tar över ett system. Det gör man genom att hela skärmen får en störning och skakar till. Tja, varför inte?

3. Som synes uppe till höger på omslaget är Michael Nyqvist med i filmen, och visst - han kommer in och gör en mindre men viktig roll under filmens tredje akt. Han spelar Henrik, en it-expert som hjälper till att städa upp i Regans röra. Faktum är att partiet där Brosnan och Nyqvist spelar mot varandra är det bästa i hela filmen.

ANDERS JAKOBSON (2017-03-16)