Snårigt och underhållande i fem timmar till

Ännu ett år har gått och det är dags för mig att sjunka in i "Silicon Valleys" snåriga och underhållande värld. Den här komediserien om ett startupföretag i teknikmeckat Silicon Valley tuffar på och ger fortfarande samma trevliga underhållningsvärde som sist. Här får vi cirka fem timmar till av Richard Hendricks (Thomas Middleditch) kamp med sitt företag Pied Piper och det team han har runt sig: Erlich Bachman (T.J. Miller), Bertram Gilfoyle (Martin Starr), Dinesh Chugtai (Kumail Nanjiani) och Donald "Jared" Dunn (Zach Woods).

När vi lämnade dem sist hade gänget lyckats få till investering och var redo att köra igång då bomben släpptes: Richard sparkades från vd-posten i sitt eget företag. När vi nu ser dem är han fly förbannad och kan inte förstå varför han ersatts av veteranen Jack Barker (Stephen Tobolowsky), men så småningom börjar han inse fördelarna. Han basar fortfarande för teknikutvecklingen och kan släppa allt det andra. Med ett nytt flashigt kontor njuter gänget av både egen kock och all maskinvara de kan peka på, men det råder trots det viss tvekan om vad deras idé ska användas till. Richard vill utveckla sin komprimeringsplattform men Jack vill använda algoritmen till något så osexigt som en backuplåda i serverhallar.

Richard finner sig inte i att bli överkörd och i lönndom planeras ett tekniskt myteri, och även om det till slut leder till något bra är Pied Pipers framtid ständigt skakig. Är det inte problem med den egna ledningen är konkurrenter som flåsar dem i nacken. I den här säsongen får de även tampas med en teknikblogg som mer än en gång ställer till det ordentligt för gänget, men även motgångar kan leda till något bra. Vägen till framgång är knappast rak.

Jag gillar verkligen serien och njuter av varje ny säsongsbox som ramlar ned i min ägo. Jag har i tidigare recensioner funderat över om humorn är alldeles för centrerad kring dataämnen eller företagande, men i och med att serien får förnyat förtroende hela tiden verkar det inte vara något hinder. Jag tror dock inte att det skadar att ha lite koll på vissa av referenserna, men samtidigt finns det gott om tv-serier centrerade kring ämnen jag inte har någon inte har så värst stor koll på som jag också njuter av. Men det är ändå underhållande att se människotyper man känner igen som dryga försäljare och designfigurer som tar sitt arbete på alldeles för stort allvar.

Sist framhävde jag att serien är "karaktärsdriven under datalagret" och så är det givetvis fortfarande. Lyckligtvis har inte historien spårat ur på något vis, som det ofta kan bli när en serie har tydliga karaktärer med uppenbara drag som lätt kan förstärkas och bli påfrestande övertydliga. Så är det inte här utan allting hålls i schack och därför flyter säsongen på och lämnar mig törstande efter mer. Skönt då att säsong 4 kommer.

Tre bortklippta scener är det enda som bjuds denna gång. Lite snålt och även om det är några fel på scenerna är det knappt värt besväret att trycka igång dem.

1. Två likartade scener i säsongen utspelar sig i en gigantisk serverhall där några lustiga figurer jobbar, som framför allt en spelad av Henry Phillips som briljant gestaltar en kuslig typ som sannolikt tillbringat allt för lång tid i hallen.

2. Serien skapades av Mike Judge som fortfarande är med och regisserar några avsnitt per säsong.

3. Av alla skruvade karaktärer som figurerat i serien hittills måste jag säga att Zach Woods Jared tar priset. Man skulle vilja se den "bibel" som utgör karaktärens bakgrundshistoria, om den finns.

ANDERS JAKOBSON (2017-05-09)