Tar slut när det är som mest spännande

Det finns ingen anledning att hemlighålla det: "Sense 8" tar i och med denna säsong slut, och det är ett oplanerat och inte alls tillfredsställande slut. Det är inte ens i närheten av att likna ett definitivt slut utan på sin höjd en spännande final på en säsong som sätter förutsättningarna för nästa kapitel. Som inte kommer.

När beskedet om nedläggningen, eller snarare att det inte blev någon förlängning, kom protesterade fansen ljudligt varpå Netflix kommenterade med att de verkligen försökt på alla sätt och vis att låta serien fortsätta men att det inte gått att lösa. Om det är seriens producenter som ställer orimliga krav eller om det är något annat i samarbetet som uppenbarligen inte går att reda ut, vet vi inte, men jag och många andra hoppas att det ska gå att få till något sätt så att serien kan få ett avslut med en långfilm eller en kortsäsong.

För i det tionde och sista avsnittet (elfte om man räknar med julspecialen) i säsongen lägger verkligen upp bollen så det bara är att smasha in den...

En liten sammanfattning av läget: I den första säsongen "föds" åtta olika människor på åtta olika platser i världen som "sensitiva" människor. De har alla samma födelsedag men binds nu ihop på ett mentalt vis i ett kluster där de kan dra nytta av varandras olika färdigheter och egenskaper för att klara sig ut ur olika knipor. Större delen av första säsongen går ut på att de åtta ska lura ut vad de råkat ut för och hur de kan använda sig av sina gemensamma krafter. Samtidigt blir de varse om att en organisation jagar efter sådana som dem och med den läskiga Viskaren (Terrence Mann) i spetsen är de ständigt på flykt. När Viskaren väl fått ögonkontakt är han för evigt sammankopplad med personen, och just det händer i slutet av säsong 1 då polisen Will (Brian J. Smith) blev den första av de sensitiva att drabbas av detta öde. För att undvika att ha Viskaren närvarande hela tiden tvingas Will droga sig och förlita sig på DJ:n Riley (Tuppence Middleton) kan ta hand om honom.

Hon är också med i klustret och Will och Riley är de enda som har träffats "på riktigt" än, men alla springer in och ut i varandras liv mest hela tiden. Framför allt kemisten Kala (Tina Desai) i Indien och kriminella Wolfgang (Max Riemelt) i Tyskland, som har fallit hårt för varandra. Resterande sensitiva lider förstås av sina egna problem - hacktivisten Nomi (Jamie Clayton) är ständigt under jorden men tvingas upp till ytan när hennes syster ska gifta sig, busschauffören Capheus (Toby Onwumere) i Nairobi har blivit något av en lokalhjälte och får en politisk karriär på köpet. Sun (Doona Bae) i Seoul rymmer från fängelset och ägnar all tid och kraft åt att få upprättelse för det rävspel hennes bror kört, och slutligen har vi skådespelaren Lito (Miguel Ángel Silvestre) som letar efter sätt att omforma sin karriär nu när han officiellt kommit ut och förlorat både agenter och uppdragsgivare.

Det sista är en av seriens starka delar. Lito är homosexuell och Nomi är en transperson och serien tacklar de problem som människor utanför den heterosexuella normen tvingas hantera dagligen. Starkast är det kanske för Nomi som visar upp sig som familjens svarta får, brodern som blev en systern, när alla är samlade på hennes systers bröllop. Att serien är så global som den är med alla typer av människor och raser för "Sense8" till en avsevärt mer viktig serie än vad man först kan tro. Och sannolikt en av anledningarna till att fansen protesterade så hårt vid nedläggningen.

Under den här säsongen blir de sensitiva varse om att de inte är ensamma. Det finns andra kluster och sätt att kommunicera mellan dem, och allting bygger upp mot ett fullskaligt krig mot Viskaren och organisationen han representerar.

Och där tar det tyvärr slut. Det finns många frågor som lämnas obesvarad. Vem är till exempel den mytomspunna figur som kallas för Kannibalen? Jag har mina misstankar men det är en fråga som hänger i luften. Fram för allt vill jag ha ett avrundande avslut.

"Sense8" är en komplicerad serie där det emellanåt varit lite för mycket att hålla reda på, men samtidigt har den varit mycket underhållande i sin unika form där interaktionen mellan de åtta personerna gjorts på ett snyggt och smart sätt. Jag har gillat den och hade gärna sett ett vettigt slut på det hela.

1. Jag uppskattar referensen till "V för Vendetta" som är med i ett avsnitt.

2. Sylvester McCoy (Dr Who med mera) dyker upp i en minnesvärd biroll som en gammal sensitiv människa där han är nästan lika skruvad som i "Hobbit"-filmerna.

3. Seriöst Netflix, lös alla problem och se till att "Sense8" får avslutas på ett vettigt sätt!