TV-serien med det svåra namnet

Vad är en "Ozark"? Ja, det kan man fråga sig. I just det här fallet är Ozark inte en sak utan en stad i USA. Hit flyttar Martin " Marty" Byrde med sin familj för att rädda livhanken. Tidigare har han tvättat pengar åt maffian men när de märkte att pengar försvunnit var planen att eliminera Marty och hans partner…inklusive deras familjer. För att överleva drar Marty till med att man i just Ozark kan tvätta pengar som aldrig förr och lyckas få chansen att tvätta åtta miljoner dollar. Lyckas han får han leva och fortsätta tvätta pengar. Misslyckas han kommer både han och hans familj dö.

På plats i Ozark dyker det dock upp problem som han och familjen måste lösa. Allt från knarksmugglare till präster, från FBI-agenter till Hill Billies som vill åt pengarna. Familjen löser detta med varierande framgång. Marty spelas perfekt av Jason Bateman och han är verkligen serien. Utan honom skulle serien inte alls vara lika bra. Hans fru spelas av Laura Linney och barnen Charlotte och Jonah av Sofia Hublitz och Skylar Gaertner. De är alla bra och gör trovärdiga insatser även om Hublitz ser lite för gammal ut för de 15 hon ska spela.

Över lag är "Ozark" en väldigt bra serie även om den blir lite svagare mitt under säsongen. Men den håller. Säsongen består av tio avsnitt och vi får ett värdigt avslut. Personligen skulle jag nog se att det inte blir fler säsonger utan att man nöjer sig med det man har här, men en andra säsong är precis annonserad och vissa av de inblandade anser till och med att man kan hålla på så länge som fem säsonger. Den som lever får se, men oavsett vad är denna den första säsongen väl värd att se.

1. Under inledningen till varje avsnitt delas "O"-et i "Ozark" in i fyra delar varpå varje del fylls med en bild som i sig är en ledtråd till vad som kommer hända i avsnittet.

2. Jag lärde mig aldrig under hela säsongen att komma ihåg vad serien heter. "Ozark" är en väldigt konstig titel och personligen hade jag gärna sett att den fått hetat något annat.

3. Esai Morales spelar maffiabossen Del riktigt bra.