Bilar, fighting, explosioner igen

Uppmärksamma läsare märkte att jag gav "Fast & Furious 8" en känga redan i min recension av "xXx – Return of Xander Cage" nyligen. Jag menade på att båda filmerna är lättglömda. Det är inte så viktigt vad filmen handlar om, och actionscenerna ska vara häftiga och lagom överdrivna så att du är underhållen tills popcornen tar slut. Det betyder ju inte att filmerna är dåliga, för ambitionen och meningen med filmerna är ju inte mycket mer än så. Dessutom börjar så börjar det bli ganska svårt att särskilja "Fast & Furious"-filmerna.

I film nummer åtta i serien så hänger hela handlingen på att Dom (Vin Diesel) plötsligt jobbar mot sina kompisar. Cyberterroristen Cipher (Charlize Theron) har kidnappat Doms ex, och tvingar Dom att stjäla ett elektromagnetiskt vapen. Det gamla gänget försöker stoppa Dom och Cipher, medan Dom vänder sig till en gammal fiende för att få hjälp. Fyll på mellan dialogscenerna med racing, slagsmål och explosioner.

Det kan inte vara lätt att försöka toppa den förra filmen i serien gång på gång. Även om man inte har de största och mest otroliga stuntsen i just den här filmen, så bjussar man på några av de bästa fightingscenerna i serien. Det var säkert dyrt att göra, det dundrar och brakar som det ska, bilarna glänser onödigt mycket och tjafset om familj och brödraskap är på sin plats.

Men du kommer inte minnas mycket av den här filmen efteråt, men snart kommer minst två filmer till i serien så det gör inte så mycket.

Som bonus får man mer än en timmes featurettes. "The Cuban Spirit" handlar om inspelningen i Kuba, och verkar nästan mest vara en reklamfilm man gjort som en deal mot att man fått tillåtelse att filma där. "In The Family" (22 minuter) är fyra featurettes som inte är något annat än promotionmaterial för filmen, och inte innehåller någonting av intresse för någon som redan sett filmen. "Car Culture" (21 minuter) ger oss den sedvanliga bilporren och visar tillsammans med "All about the stunts" (19 min) hur man spelade in fordonstunts och racingscener.

Jag var mest intresserad av att se den två förlängda actionscenerna, tills det visade sig att de är förlängda med tre korta klipp på totalt 20 sekunder. Förbluffande att man inte bara lät dessa småbitar bara vara kvar i filmen istället. Jag hade gärna sett mer om inspelningen av fightingscenerna, men extrapaketet får väl ändå godkänt med tanke på hur omfattande fordonsdelen är. Slutligen ett kommentarsspår med regissören.

Intressant nog finns filmen faktiskt i en förlängd version - men inte på varken denna skiva eller någon annan runt om i världen. Enda sättet att se den är genom att streama den med en kod som följer med den amerikanska utgåvan. Den är inte mindre än 13 minuter längre, men enligt uppgift består dessa av dialog som inte gör någon skillnad för filmen ändå.

1. Jag kan inte släppa hur lik Scott Eastwood är sin far. Det är makalöst.

2. Kul att se norska Kristofer Hivju ("Game of Thrones", Steinar i "Beck").

3. Originaltiteln är "The Fate of the Furious" men fick heta "Fast & Furious 8" i nästan alla länder utanför USA.