Homeland kommer hem till USA

I den sjätte säsongen av "Homeland" så utspelar sig handlingen i New York. Man flyttar hem från Mellanöstern och låter nu handlingen cirkulera runt den blivande presidenten och hennes väg till att sväras in. Naturligtvis går inget som de tänkt sig utan en komplott mot den blivande presidenten rullas ut, bomber sprängs och mitt i allt detta hamnar naturligtvis Carrie Mathison trots att hon nu inte längre jobbar för CIA utan i stället försöker försörja sig som advokat.

En hel del karaktärer känner vi igen. Förutom Carrie ser vi Peter Quinn, Saul Berenson och Dar Adal, men vi ser även en hel del nya karaktärer. En del bättre än andra och en del som känns lite överdrivna. För övrigt känns säsongen lite tunn. Det finns ingen riktig röd tråd som det funnits i de tidigare säsongerna. Visst, vi har hotet mot den blivande presidenten, men det räcker inte riktigt till. Jag får lite känslan av att man hittat på allt eftersom man spelade in. Så är det naturligtvis inte men det är den känslan man får och det gör att man inte riktigt fastnar som man gjort under tidigare säsonger.

Carrie får dessutom konkurrens om att vara den lite udda fågeln i serien. Ni som sett säsong fem vet att Peter Quinn råkade riktigt illa ut i slutet av den och nu får vi se sviterna av detta. Han har haft en stroke och har svårt att ta sig fram, har lite vanföreställningar och är i största allmänhet lite opålitlig. Nu fungerar det visserligen i den handlingen man skapat, men lite jobbigt blir det ibland och i ärlighetens namn är det Carrie man vill ska vara den lite udda.

Så tyvärr är säsong sex den klart svagaste säsongen i serien och frågan är nu om man orkar lyfta sig igen inför den sjunde och åttonde säsongen som serien har förlängts med. Att det kommer fler säsonger är föga förvånande. Slutet i säsong sex kräver det i stort sett och jag tror att serien fortfarande är tillräckligt populär för att fungeraa i två säsonger säsong till, men förhoppningsvis kan man då återvända till det som gjorde de tidigare säsongerna så starka.

Två korta dokumentärer får vi. En handlar om att filma i New York och en om säsong sex i allmänhet. Tyvärr är de riktigt korta och hinner inte riktigt berätta så mycket innan de är slut.

1. Det är tur att man fått med Mandy Patinkin som Saul Berenson. Han är ett måste för serien skulle jag vilja påstå.

2. Carrie har problem med vårdnaden om sin dotter i säsongen och även om det ger serien realism så kommer det lite i vägen för handlingen.