Filmens som avskaffar storken

I "Baby-bossen" slår man hål på myten om att barn levererades av en stork. Här får vi nämligen veta att de skapas hos BabyCorp. Där testas det om de är kittliga. Är de det skickas de ut och får bli barn i någon familj. Är de inte kittliga så blir de chefer i företaget. Det är vad som händer Baby-bossen. Men trots att han hamnar i chefsfacket så hamnar han hos familjen Templeton och blir lillebror till Tim. Men han är inte där för att vara bebis. Han är där för att han har ett uppdrag. Puppy Co., företaget Tims föräldrar jobbar på, har nämligen uppfunnit en hundvalp som aldrig växer upp. Denna valp kommer då att konkurrera ut bebisar som trots allt växer upp och blir jobbiga tonåringar. Trots att Tim och Baby-bossen inte gillar varandra måste de nu samarbeta för om de lyckas krossa Puppy Co.:s planer åker Baby-bossen tillbaka till företaget och Tim får ensam njuta av föräldrarnas kärlek.

"Baby-bossen" är verkligen rolig. Man har lyckats fånga de där unika kännetecknen hos spädbarn. Hur de snabbt kan växla mellan att vara glada och ledsna. Hur de utan förvarning kan somna och så vidare. Och det blir riktigt träffsäkert. Man måste ha studerat spädbarn ordentligt när man skrev manus. Sen är det rätt kul att se hur Baby-bossen växlar mellan att vara spädbarn i vissa situationer och en fullfjädrad affärsman i andra.

Rollerna görs av stora namn. Baby-bossen har fått Alec Baldwins röst, mamma och pappa har fått Lisa Kudrow och Jimmy Kimmels röster och vi hör även Steve Buscemi och Tobey Maguire i mindre roller. En imponerande ensemble med andra ord och de gör verkligen rätt för sina lönecheckar. De lyfter filmen riktigt bra och alla fungerar. "Baby-bossen" är en riktig familjefilm och det finna något för alla. Vuxna och tonåringar kan skratta ihop, eller åt olika saker.

En del kortare dokumentärer bjuds vi på. En del känns lite meningslösa, men det finns ett par där vi får höra från de inblandade hur de gjorde filmen. Det jag saknar lite är en dokumentär där vi får se hur de spelar in rösterna. Det brukar alltid vara kul att se. Vi får även ett gäng borttagna scener och det som är lite roligt med dessa är att det här inte handlar om färdiga scener utan mer som skisser, vilket även ger en insikt i hur man skapade filmen.

1. Det finns även ett svenskt ljudspår, men det skippade jag till förmån för originalljudet.

2. Tim har en väldigt intressant väckarklocka. En trollkarl (väldigt lik Gandalf) väcker honom på diverse intressanta sätt.

3. Som vanligt med den här typen av filmer får man lägga logiken på hyllan. Men det gör jag gärna.