Mytologin avancerar framåt i snabb takt

DC:s tv-universum kretsar väldigt mycket kring Arrowverse - de fyra serier som knyts ihop på olika vis. "Gotham" är den femte pågående serien som står helt på egna ben utan kopplingar till de andra serierna. Det är inte allt för märkligt då det är olika producentbolag och tv-kanaler i botten. Samtidigt har "Gotham" gott om egna möjligheter att bli lika omfattande och karaktärsfylld som de övriga serierna. Denna variant av Batman-mytologin har väldigt många karaktärer att ta fram ur bakfickan.

Serien har sin tydliga huvudperson i polisen Jim Gordon (Ben McKenzie) som dessvärre har en tendens att ledsna på sitt jobb eller av andra anledningar sluta vara polis då och då. När säsongen börjar är han privatdetektiv som speciellt inriktat sig på att jaga rätt på de monster Dr Hugo Strange (B. D. Wong) skapade i Indian Hill och som släpptes fria i slutet på förra säsongen. Så småningom blir Gordon motiverad nog att återvända till GCPD och jobba med kapten Barnes (Michael Chiklis), kollegan Harvey Bullock (Donal Logue) och Lucius Fox (Chris Chalk). Rättsläkaren Leslie Thompkins (Morena Baccarin), Gordons senaste kärleksintresse, är initialt borta men kommer även hon tillbaka till GCPD och relationen till Gordon är komplex och sprider ut sig över hela säsongen.

Den sekundära huvudpersonen är unge Bruce Wayne (David Mazouz) som fortsätter att tränas intellektuellt och fysiskt av butlern Alfred Pennyworth (Sean Pertwee). Den stora drivkraften är som alltid att lösa mordet på sina föräldrar men Bruce stöter på andra problem. Helt plötsligt har han en perfekt klon av sig som också är en av Stranges skapelser i Indian Hill. Varför finns det en klon av honom? Dessutom stöter han på en hemlig organisation, The Court of Owls, som verkar vara de som verkligen styr över allt som händer i Gotham. Denna organisation ska figurera i stor utsträckning under hela säsongen och vara intressant för fler personer än Bruce.

Nästa sekundära huvudperson är Oswald Cobblepot a.k.a. Penguin (Robin Lord Taylor) som njuter av att vara ledande skurkboss i Gotham. Men mycket vill ha mer, och Penguin kandiderar till att bli borgmästare. Lyckligtvis har han värdefull hjälp av Edward Nygma (Cory Michael Smith) som är intelligent så det räcker och blir över. Men givetvis skär det sig mellan dessa till slut och det handlar mest om vem av dem som ska ha ihjäl den andra och under tiden hinner Nygma bli The Ridder fullt ut och sätta skräck i Gotham med sina gåtor och djävulska idéer.

Förra säsongen av "Gotham" hade två tydliga halvor som dessutom fick egna namn, och så är det även här. Första halvan heter "Mad City" och kretsar kring den galenskap som flyter runt i staden. Stranges monster ställer till det och en som hamnar i deras väg är unga Ivy Pepper, men resultatet för henne blir att hon åldras fem år och får märkliga egenskaper kopplade till växter. Poison Ivy (Maggie Geha) har gjort entré i Gotham, men är än så länge ganska ofarlig.

En bit in i den här halvan dyker en rimmande hypnotisör in i matchen, Jervis Tetch (Benedict Samuel) – en variant av Batman-skurken Mad Hatter – och även om jag tycker att hans historia är lite utdragen och trist är den avgörande för allt som händer i säsongen. Jervis syster Alice bär på en smitta som gör de smittade galna och superstarka om de låter smittan ta över. En som blir drabbad är poliskapten Barnes, men ännu värre är att The Court of Owls vill förvandla smittan till ett vapen för att utföra en rensning av Gotham.

Hela "Mad City"-delen avslutas i en gastkramande final där vansinnet ställs på sin spets tack vare en återvändande karaktär och Bruce Wayne får en liten första indikation att han måste bli något mer än bara en stenrik arvinge. Detta fortsätter förstås i andra hälften "Heroes Rise" och när säsongen slutar är vi närmare en första version av Batman än vad jag hade vågat hoppas på. David Mazouz var väldigt ung när "Gotham" väl startade för tre säsonger sedan, men han har växt till sig och är fortfarande alldeles för ung för att bli Batman, men framför allt har Mazouz växt skådespelarmässigt. Det samma gäller Camren Bicondova som visserligen gjort Selina Kyle bra sedan starten, men nu börjar hennes väg mot att bli Catwoman bli allt tydligare.

Det händer grejer i "Gotham" och även om det inte är en perfekt serie kan jag inte låta bli att njuta av hur små pusselbitar läggs till i avsnitt efter avsnitt. Sist skrev jag att säsong 3 får avgöra hur lång livslängd serien kan ha och som det ser ut just nu ser det riktigt lovande ut inför framtiden.

Bortklippta scener ligger spridda över de fyra skivorna (omslaget indikerar att det enbart finns tre diskar, men det stämmer alltså) och det övriga extramaterialet är placerat på skiva 2 och 4.

En kort men ändå trevligt heltäckande featurette tar upp säsongens nya skurkar med tydliga referenser till de tecknade förlagorna. Det gillar jag. Lite mer krut läggs det på att berätta om organisationen The Court of Owls och vad som ligger bakom dem och deras plan.

Ben McKenzie gjorde sin regidebut under säsongen och under några minuter får vi vara med om den. Inte så jättespännande men ändå kul med en liten inblick bakom kulisserna.

För att runda av det hela ligger Comic-Con-panelen från 2016, det vill säga inför säsong 3, med och det blir ju som alltid lite lätt inaktuellt eftersom jag hellre hade sett panelen inför säsong 4. Det är dock kul att se hur besvärligt det är för skådespelarna att besvara vissa frågor eftersom de inte under några omständigheter får berätta för mycket om det som komma skall.

1. Skaparna bakom "Gotham" är fortfarande extremt luriga när det gäller karaktären Jokern. Har vi fått se honom eller inte? I säsong ett spelade Cameron Monaghan en ung psykopat som kändes som en urversion till karaktären. I säsong två dog psykopaten och det kändes mer som att han var en inspirationskälla till en kommande Joker. I den här säsongen återuppstår han och borde nu väl ändå vara etablerad som Jokern, eller? Monaghan gör hur som helst en riktigt fin insats så jag hoppas att han dyker upp även framöver.

2. "Gotham" är verkligen de stora gesternas serie. Det är mycket överspel som man bara får acceptera som en del av seriens stil. I karaktärer som Barbara Kean (Erin Richards) och Fish Mooneys (Jada Pinkett Smith) fall blir det mest irriterande, men när Robin Lord Taylor och Cory Michael Smith kommer loss är det helt klart underhållande värre.

3. Jag är lite förvånad hur snabbt serien kommit fram att Bruce Wayne så småningom ska bli Batman. Det är kanske ett grepp för att göra serien lite mer intressant, och det fungerar!

ANDERS JAKOBSON (2017-11-01)