Blodfattig men ändå blodisande

Seriemördare är psykologiskt intressanta figurer som nästan uteslutande resulterar i spännande historier när de filmas. Oavsett om det handlar om påhittade karaktärer som Hannibal Lector och Buffalo Bill i "När lammen tystnar" eller verkliga mördare som den oidentifierade gärningsmannen i "Zodiac". Det sistnämnda exemplet har viss koppling till Netflix-serien "Mindhunter". Den filmen gjordes av David Fincher och Fincher är både producent och delvis regissör av serien. Dessutom har "Mindhunter" ärvt "Zodiacs" 70-tals-dassiga, men effektiva utseende.

Serien är inte speciellt visuellt brutal, utan mer av ett pratigt drama, men däremot finns det vidriga våldet inbakat i de fall och personer serien tar upp. Det handlar om när FBI började intressera sig för att profilera mördare under andra hälften av 70-talet. Unga FBI-agenten Holden Ford (Jonathan Groff) jobbar som gisslanförhandlare men vill något mer. Han paras ihop med veteranen Bill Tench (Holt McCallany) som reser runt i USA och utbildar poliser i olika tekniker från FBI. Oftast slutar varje lektion med att en halvnervös lokalpolis tar mod till sig och ber att få visa upp ett speciellt knivigt brottsmål för FBI-agenterna. Här börjar tankarna om att utveckla ett sätt att studera brottslingars beteende för att dels snabbt hitta gärningsmännen och dels i förebyggande syfte kunna identifiera potentiella mördare.

Ford och Tench får möjlighet att intervjua några av de värsta figurerna, som Ed Kemper, och i hemlighet börjar de sina studier utan att ha en klar riktning om vad de ska göra av datan. Med hjälp av en psykologiprofessor i Boston, Wendy Carr (Anna Torv), börjar de identifiera klasser och system och när deras chef Shepard (Cotter Smith) får reda på arbetet skäller han först ut dem, men lyckas sedan hitta pengar åt dem för att fortsätta med sina studier - dock långt nere i källaren i FBI-byggnaden i Quantico, Virginia.

Serien rullar på med att varva mördarintervjuer med lokala fall som agenterna dras in i där deras metoder sätts på spel. Men arbetet kryper även in i skallen på dem, och allra värst hos Ford som berusas av framgångarna utan att riktigt räkna med baksmällan, som förstås kommer så småningom.

När jag ser serien är det parallellt med att #metoo-kampanjen är högaktuell till följd av att internationella och svenska män betett sig svinaktigt mot framför allt kvinnor. Även om det inte handlar om mord så finns det ändå små paralleller att dra när mördare sitter i serien och berättar om sitt kvinnohat. Det gör att "Mindhunter" träffar en extra obehaglig nerv i mig. Det är ingen slafsig serie på något vis men äcklet finns mellan replikernas rader.

Serien, som bland annat är producerad av Charlize Theron, är än så länge ingen fullträff, och är emellanåt lite seg, men det är ett intressant drama som jag tror kan växa till sig. En andra säsong är oundviklig och jag ser fram emot den.

1. David Fincher står för regin för de två första och de två sista avsnitten av säsongens tio. Däremellan krediteras Asif Kapadia (avsnitt 3 och 4), Tobias Lindholm (avsnitt 5 och 6) samt Andrew Douglas (avsnitt 7 och 8) vilket visar på att regissörerna jobbat parvis.

2. Tobias Lindholm låter svenskt, men han är dansk och har tidigare bland annat stått för manuset till "Jakten".

3. Under seriens gång får vi innan förtexterna se hur en seriemördare förbereder sig eller beter sig märkligt. Denna mördare gör inte entré i huvudstoryn denna säsong, men det är meningen att det ska föreställa Dennis Rader, "The BTK Killer".

ANDERS JAKOBSON (2017-10-30)