En misslyckad tavla

På 1600-talet grips Amsterdam av tulpanfeber. Fattiga som rika drömmer om att tjäna storkovan på tulpanlökar där de mest ovanliga säljs på auktioner för svindlande summor. Mot den bakgrunden inleds den här säregna och ganska dystra historien.

Den rike köpmannen Cornelis Sandvoort (Christoph Waltz) köper sig en ny ung hustru som ska kunna avla barn och föra hans namn vidare. Hustrun Sophia, spelad av en utmärkt Alicia Vikander, går med på giftermålet då hennes syskon ska få resa över till Amerika och därmed få ett bättre liv betalt av Cornelis. Trots ihärdiga försök blir det dock inga barn och som nödlösning bokar Cornelis en ung konstnär som ska måla deras porträtt. Cornelis förhoppning är att målningen ska leva vidare och att folk ska se honom och säga att "Cornelis måste ha varit fantastisk som hade en så ung och vacker fru". Men när Sophia, olycklig i sitt påtvingade äktenskap, faller för den unge målaren tar historien en ny vändning. Vad som sedan tar vid är en småkomplicerad intrig som stundtals andas tragedi och stundtals thriller med heist-liknande inslag.

Regissören Justin Chadwick sätter tonen direkt för den här vackra men ack så dystra filmen redan under de inledande scenerna. Var och varannan scen känns som en målning vilket känns passande med tanke på att en tavla i vardande står i centrum. Samtidigt som det är vackert att titta på känns miljöerna tungt dystra och det finns en känsla närvarande om att en tragedi lurar bakom hörnet. Men någonstans under, och i, allt detta finns också en komik närvarande. Inte minst genom Christoph Waltz och Tom Hollander, den sistnämnde spelar med bravur en doktor som mer verkar vilja komma innanför kläderna på patienterna i stället för att faktiskt hjälpa dem.

När intrigen väl börjar klarna, vilket tar ett tag, så ökar tempot något. Samtidigt känns det onödigt komplicerat när Sophia och målaren kläcker en vågad plan som ska leda till att de får leva tillsammans. Under filmens utdragna klimax ser det länge ut som att alla livsöden ska sluta i tragedi innan handlingen tar flera oväntade vändningar. Visst hålls intresset vid liv hela vägen men den överdrivet komplicerade intrigen drar ned helhetsintrycket och slutresultatet känns som en misslyckad tavla.

Här bjuds vi på tre små filmer. På knappt fem minuter presenteras skådespelarensemblen. Ytterligare ett klipp på tre minuter presenterar Alicia Vikander och det tredje som handlar om filmens berättelse klockar in på tre och en halv minut. Inget av dem ger något kött på benen och dessutom känns alla klippen avhuggna, som om de egentligen ska vara längre. Allt som allt är det en klar besvikelse.

1. För alla de som inte tycker att det finns könsstrukturer i samhället rekommenderar jag att kolla igenom lite extramaterial där medverkande hyllar varandra. Här benämns kvinnliga skådespelare i första hand som vackra. Det blir nästan löjligt när regissören presenterar Dame Judi Dench som "den otroligt vackra". Inte ett ord om vilken fantastisk skådespelare hon är. Hur ofta hör man Brad Pitt eller Benedict Cumberbatch presenteras som vacker, eller snygg?

2. Det är först i extramaterialet som jag uppmärksammar att målarens suput till vän spelas av Zach Galifianakis. Visserligen verkade han väldigt bekant, och hans typiska komik finns där i karaktären, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på vem han var under filmens gång.

3. Boken som filmen baseras på var på väg att filmas redan 2004 med bland annat Jude Law men projektet lades ned med blott 12 dagar kvar till inspelningsstart. När den här versionen var klar 2014 fick den så usla reaktioner vid en testvisning att den stoppades. Det tog tre år och lite omklippningar innan den till slut nådde biograferna.

THOMAS HELSING (2017-12-01)