Kriget i finansvärlden går vidare

"Billions" är tillbaka för en andra säsong och precis som i första säsongen ser vi Paul Giamatti som Chuck och Damian Lewis som Axelrod. Vi ser Maggie Siff som Wendy och Malin Åkerman som Lara. Kärnan i detta drama är alltså intakt och de är lika bra som i första säsongen. Men vi får även se andra karaktärer. Vi såg redan i första säsongen David Costabile som Wags men den här gången får han mycket större utrymme. Vi ser också Asia Kate Dillon som den androgyne Taylor, ett finansiellt underbarn. Hen stiger snabbt i graderna och blir snart en av Axe favoriter.

Det som genomsyrar säsongen är förutom den fortsatta kampen mellan Chuck och Axe för att förgöra varandra men även det faktum att de båda har problem med sina äktenskap. Chuck och Wendy går i äktenskapsterapi och Lara kommer för första gången på Axe med att ljuga för henne.

Jag gillar serien och jag gillar att se den i snabb takt. Säsongen har 12 avsnitt som är snudd på en timme vardera men trots detta har jag inga problem att se två, tre avsnitt i rad. Handlingen driver storyn framåt i en bra takt och med lagom mycket handling så man hinner smälta det som händer och ändå bli överraskad över det som sker (speciellt slutet). Att den sen är snyggt gjord, har bra manus, duktiga skådespelare och en trovärdig dialog gör det hela hur bra som helst. Och precis som jag skrev i min recension av den fösta säsongen, "gillar man den här typen av serier kommer man inte bli besviken".

Seriens slut ger dessutom skaparna av serien en mängd sätt att fortsätta på. Allt från att man låter saker gå riktigt illa och faktiskt byter ut lite karaktärer till att man, på något sätt, låter saker och ting ordna upp sig. Det sistnämnda kan ställa vissa krav på trovärdighet som det gäller att uppfylla men jag har stort förtroende för dem och tror att säsong tre kommer bli minst lika bra som de två tidigare.

1. Säsong tre kommer under 2018.

2. Jag hoppas vi får se mer av Taylor och Wags även i säsong tre.

3. Det känns som om Malin Åkerman fått den perfekta rollen som Lara.