Rapp får Bond och Bourne att skämmas

Filmens starkaste och även mest realistiska scen bjuds vi på i början av filmen. Det är när vi får se Mitch Rapps (Dylan O'Brien) flickvän och blivande fru dödas av terrorister på en strand i Dubai. Och visst, det kan kännas lite överdrivet att de går runt och skjuter folk men tyvärr är det lite så verkligheten ser ut i dag. Och jämfört med vad vi får se senare i filmen är detta realistiskt.

Rapp bestämmer sig för att hämnas och på bara 18 månader lyckas han få kontakter så han hamnar i samma rum som ledaren för den terrorcell som dödade hans flickvän. Han hinner dessutom lära sig arabiska mer eller mindre flytande, deras religion samt träna så han är ungefär lika duktig som James Bond eller Jason Bourne. Han är så duktig att självaste CIA får upp ögonen för honom och rekryterar honom. Han tränas av Stan Hurley som spelas av Michael Keaton och rätt snart får han ge sig ut på sitt första uppdrag.

Rapp har dock svårt att lyda order och gör lite som han vill men då han är så otroligt bra så låter man honom hållas och jag kan bara konstatera att den unge, snabblärde Rapp får både Bond och Bourne att framstå som trevande amatörer och även om detta ger oss en film fylld med action så kan jag inte låta bli att reta mig på att Rapp är så duktig och oövervinnlig trots att han i grund och botten är en vanlig snubbe. Han tar sig från markplan till femte våningen på ett höghus snabbare än Spider-man, han dödar skurkar som mördat agenter som honom sedan barnsben och så vidare. Det blir till slut bara larvigt.

"American Assassin" skulle ha kunnat blivit en riktigt bra film men nu blir det mer en komedi där det hade varit bättre om en skrattade Eddie Murphy spelat Rapp. Då hade man kunnat ta den för den parodi den faktiskt är.

1. Filmen bygger på en av de femton böcker Vince Flynn har skrivit om Mitch Rapp.

2. Slutscenerna till havs är faktiskt riktigt bra gjorda.

3. Mycket av den träning som Hurley bedriver känns minst sagt överdriven och destruktiv i stället för konstruktiv och utbildande.