Komedi om livet efter livet

Alla har vi väl funderat på var vi tar vägen när vi dör eller hur? Eleanor Shellstrop får när serien "The Good Place" startar reda på just det. Hon har nämligen precis dött och befinner sig nu på Det goda stället. Hit kommer alla som levt ett bra liv. Människor som vigt sitt liv åt att göra goda gärningar. Givmilda och oegoistiska människor. Här hamnar Eleanor - av misstag. Hon är inte alls så god som man ska vara för att hamna på Det goda stället. I sanningens namn hör hon mer hemma på Det onda stället. Det där man plågas i all evighet. Inte för att Eleanor är så mycket elakare än alla andra, men hon är väldigt egoistisk och ser till sina egna behov först... eller rättare sagt, hon ser bara till sina egna behov och struntar i alla andra.

På Det goda stället har alla en själsfrände. Eleanors (eller rättare sagt den riktiga Eleanor som vår Eleanor förväxlats med) heter Chidi och är just så god som man ska vara för att hamna på Det goda stället. Och mot alla odds försöker han lära Eleanor att bli god, så god att hon ska kunna stanna. Naturligtvis är det inte så lätt och förvecklingarna och de komiska situationerna hopar sig.

I rollen som Eleanor ser vi Kristen Bell och jag gillade henne redan innan detta, men nu gillar jag henne ännu mer. Hon är perfekt som den där arroganta tjejen som vill bli snäll, men som inte riktigt kan låta bli att vara lite taskig. Det ligger liksom i hennes gener. Som skaparen av Det goda stället ser vi arkitekten Michael. Han spelas underbart av Ted Danson. Lite lagom neurotisk och orolig. De två kompletterar varandra perfekt. I övriga roller ser vi William Jackson Harper som Chidi, Jameela Mamil som den supergoda, men lite skrytsamma Tahani, Manny Jacinto som den korkade Jason (seriens enda svaghet) och D’Arcy Carden som en robot/ande-variant av Apples Siri som dyker upp när man behöver henne och svarar på frågor och liknande. En lagom stor och bra ensemble.

Serien är fyndig, rolig och väldigt underhållande. Jag såg avsnitten i rasande fart och med tanke på hur säsong ett slutar (nej, jag tänker inte kommentera det mer) så väntar jag med spänning på säsong två.

1. En andra säsong rullar för fullt nu i USA.

2. Ted Danson är en av mina favoritskådespelare. Jag gillade honom inte i "Skål", men på äldre dar har han valt bra roller och växt enormt som skådis i mina ögon.

3. Säsongen består av 13 avsnitt och man tar sig snabbt igenom dem... allt för snabbt.