Det är dags att vakna nu, Sverige

Silvana Imam är en av Sveriges största kvinnliga rappare som gjort sig känd med sina feministiska texter och starka drivkraft. Hon står för jämlikhet och har inte tid med allt det hat som finns i vårt samhälle. Just det har "Silvana – Väck mig när ni vaknat" lyckats fånga perfekt. Hela filmen andas en feministisk kämpaglöd som är svår att inte ryckas med i.

Något som sticker ut lite i den här typen av genre är att vi får följa Silvana från första början. Det här är inte berättelsen om en artist som stått i rampljuset i flera år, det här är berättelsen om en artists uppgång. Vägen till toppen. Men också om vad som händer när det blir för mycket. När en människa inte orkar ta skit längre. Att nå botten, men kämpa sig tillbaka igen.

I mitten av denna artists historia står hennes familj. Hennes föräldrar kommer från länder där homosexualitet inte accepteras och när Silvana var liten var hennes pappa homofob. Det blir ganska starka scener när hon är på besök i Litauen och oroar sig för att förstöra för sin mamma genom att hennes by ska få veta att hon är lesbisk i kontrast med när hon står på scenen och sjunger om att inte ta någon skit. Det bevisar hur mycket familjen betyder för henne och att hon är redo att göra vad som helst för dem. Genom hela filmen går detta igen och och en av mina favoritscener är när Silvana ser sin pappa signera en regnbågsflagga. Han som en gång var homofob har ändrat sitt synsätt av kärleken till sin dotter och att acceptera henne för den hon är.

Förutom kampen för jämställdhet präglar hela filmen, är detta även en fin kärlekshistoria. Vi får följa med från det att Silvana är olyckligt kär i Beatrice Eli till det att de blir ett powercouple. Det är en väldigt fin historia och scenerna mellan de två är oerhört äkta. Deras historia är perfekt sammanvävt rent dramaturgiskt med Silvanas personliga kamp för att ge gåshud när de står på scenen tillsammans inför en fullsatt publik som alla vågar vara sig själva just där och då. Även om man inte ryckts med tidigare gör man det garanterat i den stunden.

"Silvana – Väck mig när ni vaknat" är en dokumentär som inte bara skildrar en av våra största rappare, utan också skildrar en av dagens kanske viktigaste ämnen. Förutom ett självklart val för Silvanas fans är detta också ett måste för de människor som känt sig förtryckta och inte haft utrymma att vara sig själva.

Finns inget.

1. Filmen vann en Guldbagge för bästa dokumentärfilm 2018.

2. Filmen är skriven och regisserad av vännerna Christina Tsiobanelis, Mika Gustafson och Olivia Kastbring som läste tillsammans på högskolan.