Julklassiker i utdraget utförande

"Tjuren Ferdinand" är ju i det närmaste en svensk klassiker som bitit sig fast i folkhemmet tack vare kortfilmen som ingår i "Kalle Ankas jul" varje år. För det är en kortfilm - den Disney-producerade 1938-filmen är blott åtta minuter lång och är i sin tur baserad på en bok av Munro Leaf och Robert Lawson från 1936. Uppenbarligen har Disney inte suttit och klämt på rättigheterna då det är Blue Sky Studios och Twentieth Century Fox Animation som ligger bakom långfilmen. Alltså är det "folket bakom" filmer som "Ice Age" och "Rio" som tänjt ut åtta minuter till runt 100.

Ja, i grund och botten är det samma story som vi kan utan och innan, men med lite extra lull-lull i mitten för att dryga ut speltiden. Lille tjuren Ferdinand växer upp med andra småtjurar i skuggan av sina storvuxna pappor. Småtjurarna drömmer om att växa sig stora precis som sina pappor och bli utvalda av matadoren för att delta i tjurfäktningar. Ja, inte Ferdinand förstås, som är av det mjuka slaget och är mer intresserad av väldoftande blommor än att slåss.

När Ferdinands pappa väljs ut men inte kommer tillbaka blir Ferdinand panikslagen och rymmer. Han ramlar in i en familj bestående av en pappa och en ung flicka som ger honom den kärlek och trygghet han behöver och en mysig korkek att sitta under. Den lille tjuren äter sina grönsaker duktigt och växer sig gigantisk men är fortfarande snäll som ett gosedjur och inte det minsta intresserad av att stångas och slåss utan älskar sina blommor.

Under en blomfestival blir Ferdinand stungen av ett bi och löper amok. Då fångas han in och återser sina gamla småtjurskompisar på nytt, samt en get som ska lugna ned honom. Ferdinand har nu hamnat så långt bort från där han vill vara och måste på något vis hitta hem till sin korkek.

För mig blir det ganska tydligt att Ferdinand-storyn är de där åtta minuterna på julafton och inte alls fungerar utdragen på det här viset. Okej, har man mot förmodan ingen relation alls till kortfilmen så fungerar "Tjuren Ferdinand" kanske ungefär lika bra som vilken annan animerad långfilm som helst, men för mig ger inte filmen några direkta lyckokänslor. När filmen ballar ur i någon sorts danssekvens som enbart känns som ett dyrt sätt att göra filmen längre känner jag mig verkligen distanserad från historien, och även om det inte är en usel film på något vis är det väldigt lite jag bär med mig ut i livet efter att ha sett den.

En mängd olika små klipp finns att se. Det mest är klipp ur filmen kombinerat med en karaktär som ger några tips i något påhittat tema. Ganska tröttsamt.

Sen finns det några mer produktionsmässiga klipp som visar hur vissa scener eller designinslag gjordes. Lite mer intressant.

Slutligen lite kompletterande material så som någon trädgårdsskola, gallerier och trailer.

1. "Som en elefant i en porslinsbutik" är ju ett uttryck vi har i Sverige. På engelska heter det "Like a bull in a china shop" och det anspelas det på i en rolig scen där Ferdinand gömmer sig i en porslinsbutik.

2. Både miljöer och karaktärsdesign känns igen från kortfilmen så filmskaparna har i alla fall varit duktiga på att hedra förlagan.

3. Rösten till Ferdinand görs av gamla wrestlaren John Cena som har en riktigt bra röst. I övrigt kan man notera att Kate McKinnon gör rösten till geten Lupe.

ANDERS JAKOBSON (2018-05-11)