Ofelaktige kapten Tom felar, men bara lite

Säsong fyra slutade med att kapten Tom Chandler lämnade sitt skepp, Natan James, för att finna ro någon annanstans och när vi nu kommer tillbaka hittar vi honom på en grekisk ö. Där bor han med sina två barn och en ny flickvän. Flickvännens far driver en restaurang men gangstern Giorgio gör livet svårt för honom. Han tar nämligen det han vill ha, när han vill ha det och hur han vill ha det. Naturligtvis dröjer det inte länge innan han försöker slå klorna i kapten Tom. Han vill ha honom som en fighter. Giorgios största intresse förutom att festa och umgås med vackra kvinnor är nämligen att se män slåss. Gärna tills en av dem är död. Kapten Tom är naturligtvis väldigt bra på att slåss efter alla sina år i flottan och är en omedelbar succé. Giorgio blir så förtjust i honom att han (trots att de bara känt varandra i några dagar) bjuder in honom till sitt livs affär. Han ska nämligen köpa frön av den hemske Omar.

Den stora förändringen mot tidigare säsonger är nämligen att nu när människorna är immuna mot pesten så har den muterat och angriper nu i stället växter vilket gör att människorna svälter. Men så dyker då detta fröet som Omar lagt beslag på upp och nu har alla det att fightas om. Kapten Tom återförenas med besättningen på Natan James och tar upp kampen mot Giorgio och hans familj om ägandet av fröna.

Säsong fyra är inte annorlunda mot de tidigare tre när det gäller grundkonceptet, eller jo, lite faktiskt. Vi är ju vana med att kapten Tom är ofelaktig och alltid gör det som är rätt. Här dock så kryper han i säng med en kvinna (trots att han har flickvän) bara för att få tag på en nyckel och dessutom så slår han nästan ihjäl en annan människa som visserligen är en elaking men som ändå slåss för att han måste. Så lite skiljer sig säsongen från vad vi är vana vid, men det går snart över (kapten Tom rakar och klipper sig) och allt är tillbaka till sina normala rutiner.

Egentligen är "The Last Ship" inte en serie som jag borde gilla och jag gillar den inte heller egentligen, fast å andra sidan så gör jag det. Jag kan inte riktigt förklara varför jag gillar den för den är väldigt förutsägbar och rätt trist emellanåt, men ändå ser jag den. Ibland får man bara acceptera saker för vad de är och vara nöjd. Detta är ett sådant fall. Med andra ord, nu ser jag fram emot säsong fem.

Lite bakom kulisserna-material är allt vi får. Hade kunnat vara lite mer och lite bättre...

1. Samtidigt som man spelade in säsong fyra spelade man även in säsong fem som kommer bli seriens sista säsong.

2. Virusets sätt att mutera känns rätt osannolikt…