Pang-pang och en del oväntade knorrar

Jag är dokumenterat svag för alien invasion-filmer. Det är bara att titta på någon tidigare recension i ämnet så uttrycker jag sannolikt kärleken för subgenren på något vis. Titta på "World Invasion: Battle Los Angeles" från 2011 till exempel, det var en film på ämnet som jag gillade. Jag vill även minnas att det var första gången jag lade märke till Michael Peña. Han spelade en vanlig människa som kastades in i den amerikanska militärens strid mot ett utomjordiskt hot.

I "Extinction" gör han huvudrollen som Peter som lever ett tryggt familjeliv med fru Alice (Lizzy Caplan) och två döttrar. Han har ett fast jobb men han har också ett allvarligt problem. Han drabbas av stress och sömnlöshet och när han väl i princip svimmar av utmattning drömmer han hemska drömmar om en invasion. Några slags ljus invaderar och det slutar i krig och blodbad. Alice oroas av Peters drömmar och tycker att han ska söka hjälp. Det tycker även hans arbetsgivare när Peter till synes slarvar på jobbet och han får en remiss. Där träffar han andra som verkar lida av samma mardrömmar.

Snart kommer då kvällen då Peter drömmar blir sanna. En invasion drabbar världen och det yttre hotet har inga fredliga avsikter. Alla som rör sig skjuts. Det är en renodlad utplåning och för Peter och hans närmaste gäller det att överleva natten. Men i sina drömmar har han delvis sett hur allting slutar.

Som alien invasion-film har "Extinction" fokus på pang-pang och det tröttar snabbt ut mig. Men det finns lyckligtvis några oväntade inslag i historien som lyfter den från det mest generiska bottenskrapet. Effekterna är i sitt sammanhang ganska få men välgjorda. Dock så blir jag inte övertygad av storyn. Vändningarna gör sitt till att få upp mitt intresse temporärt men med facit i handen är det ingen klassiker vi har att göra med.

1. Jag gillar att invasionens farkoster dånar och lever djävulen. Det känns skräckinjagande och är väldigt effektivt.

2. Filmen är inspelad i Belgrad.

3. Ursprungligen var tanken att filmen skulle distribueras via Universal till amerikanska biografer, men i stället blev det en originalfilm för Netflix.