En omtolkning som kräver rätt publik

Som idé är det inte så dumt - att sammanföra Batman och hela hans värld med japanska animekreatörer och ge läderlappen från Gotham en österländsk makeover. Som genomförande är det annorlunda och snyggt, men som behållning vacklar det lite. Jag ska erkänna att jag snabbt zonar ut när jag ser filmen och när jag kollar upp tittarrecensioner på IMDB är det ett uppenbart antingen/eller-läge där en del tycker att filmen är fruktansvärt dålig medan andra hyllar den, med parentesen "om man gillar anime". Och det är kanske det som är kruxet - det är en animefilm snarare än en Batman-film. Jag är för dåligt insatt i - och i ärlighetens namn ganska ointresserad av - anime och kan därför inte avgöra om det är en bra anime eller inte. Baksidetexten menar att "Japans främsta mangatecknare" medverkat till filmen, och så kanske det är. Vad vet jag?

Det jag vet är att jag accepterar filmens form och spjärnar inte emot bara för att det är utanför min komfortzon. I stället njuter av det jag kan njuta av, vilket framför allt är det konstnärliga. Animerade superhjältefilmer behöver ha en riktigt bra story för att jag ska koppla bort de kantiga och plastiga teckningarna. Här är det mer konstnärligt utfört, speciellt i en mellanakt som är i en helt annan stil och ännu mer artistiskt vacker. Stilbrottet hade kanske mötts av motstånd i en "vanlig" animerad film, men här fungerar det riktigt fint.

Storyn går ut på att General Grodd, den intelligenta jättegorillan (jo, det är en DC-skurk), samlat alla klassiska Gotham-skurkar vid Arkham Asylum där han drar igång sin "Quake Engine time displacement machine" vilket kastar hela ligan bakåt 3-400 år i tiden till Edoperiodens Japan. Batman ligger bara ett steg efter men finner sig också helt plötsligt i gamla tiders Japan där har blir attackerad av samurajer med Joker-masker. Efter en kort batalj träffar han Catwoman som förklarar att hon och alla andra skurkar redan varit där i två år. Batmans steg efter hemma i Gotham betydde två år i tidsresan.

Batman ställs inför en svår batalj då alla de klassiska skurkarna - Joker, Penguin, Two-Face, Poison Ivy, Deathstroke, Bane och Grodd - antingen samarbetar eller spelar mot varandra med ambitionen att ta över landet. Tur för Batman att hans vanliga allierade Nightwing, Red Hood, Robin och Red Robin funnits på plats ett tag och träffat en samlingen ninjor, Bat Clan, som verkar efter en profetia om en mäktig ninja klädd som en fladdermus som ska rädda dem ur kaoset. För att lyckas måste Batman hänge sig totalt och lämna alla vapen och prylar hemma och bli: Ninja Batman.

Ja, det är faktiskt så det sägs i filmen. Titeln kastar om orden, men vad spelar det för roll? Som sagt, det här är en anime och det är bara att acceptera att dialogerna vacklar och storyn är som den är. Givetvis bakas det in stora Transformersliknande robotar i storyn och flera karaktärer introduceras som om de vore slutbossar i ett dataspel. Och så finns det gulliga apor i filmen.

Som många andra konstaterat: Detta är inte en film för alla, och inte en film för mig heller även om jag får viss behållning av delar av filmen. Jag respekterar ambitionen och tycker att det konstnärliga är riktigt tjusigt.

Det japanska originalljudspåret ligger med som bonusmaterial. Märkligt att det inte ligger med bland de andra ljudspåren, men det är kanske för att göra det lite tydligare. De amerikanska rösterna är inte överdrivet bra så det kan kanske vara värt det att klicka igång originalljudet.

Tre featuretter finns sedan att titta på. De första två gör ett bra jobb med att belysa hur och varför den här filmen skiljer sig från traditionella Batman-filmer, och jag tycker att poängerna går hem. Med andra ord uppskattar jag grundtanken ännu mer efter att ha sett bakomfilmerna. Speciellt den andra som fokuserar på karaktärsdesignen Takashi Okazaki gillar jag extra mycket.

Den avslutande featuretten är från Comic Con i New York där de japanska kreatörerna svarar på frågor inför publik. Eftersom varje svar måste översättas på plats blir det en ganska utdragen tittning (cirka 50 minuter) vilket gör att den får sorteras under "fördjupning".

1. Batman har väldigt modern dräkt i den här filmen, men vid ett tillfälle kan man se en version som är otroligt snarlik den han hade när karaktären debuterade i "Detective Comics" på 30-talet.

2. Jag gillar ändå att filmen utspelar sig i gamla japanska tider och inte bara är en animefilm i moderna Gotham. Kombinationen av Batman och anime blir klart mer naturlig i och med tiden och miljön.

3. Jag blir snudd på vansinnig på översättaren när det absolut första som sker i filmen är en skylt med namnet ARKHAM ASYLUM som textremsan översätter till ARKHAM ASYL. Vad fan? Det betyder ju "mentalsjukhus"!

ANDERS JAKOBSON (2018-08-28)