Nytt team men samma formel

För två och ett halvt år sedan kom den sista säsongen av "Strike Back", med "The Final Season" utskrivet på omslaget, och jag som hade sett samtliga 46 avsnitt (föregångaren "Strike Back" medräknad, det vill säga säsong 1 i England men säsong 0 i USA, vilket gör denna utgåva till säsong 5 eller 6 beroende på var man bor) under ganska kort tid kände mig nöjd på det där proppmätta viset och beundrade vettet att "skriva ett definitivt slut på serien". Jo, just det - likväl är serien nu tillbaka.

På omslaget står det "New Team. Same Attitude", vilket är helt korrekt. I de närmast fyra föregående säsongerna har vi följt specialstryrkan Section 20 som verkar under den brittiska underrättelsetjänsten med terroristjakt som främsta egenskap. Styrkans komposition varierade från säsong till säsong men fotsoldaterna Michael Stonebridge (Philip Winchester) och Damian Scott (Sullivan Stapleton) var de eviga konstanterna. En korrekt britt och en amerikansk vilde som emellanåt var varandras totala motsatser men som ändå lyckades samarbeta som utmärka, effektiva och stryktåliga soldater.

En liknande kombination bjuds i den nya säsongen. Britten Thomas "Mac" McAllister (Warren Brown) och amerikanen Samuel Wyatt (Daniel MacPherson) värvas båda till nya Section 20. Mac medverkade i en misslyckad överlämning av syrianska terroristen Omair Idrisi (Don Hany) som slutade i ett blodbad där det bara var rena turen att Mac inte sköts till döds. Hämnden är en drivkraft. Wyatt har trasslat till ett undercoveruppdrag för den amerikanska militären och får möjlighet att göra rätt för sig i Section 20.

Operativ chef är överste Adeena Donovan (Nina Sosanya) och de båda sergeanterna Mac och Wyatt kompletteras på fältet av kapten Natalie Reynolds (Roxanne McKee) och löjtnant Gracie Novin (Alin Sumarwata), och löjtnant Will Jensen (Phil Dunster) är teamets datanisse som därmed nedvärderas som soldat av sina kollegor.

Jakten på terroristen Omair Idrisi och hans brittiska fru Jane Lowry (Katherine Kelly) är teamets stora uppdrag. När Idrisi skjuts till döds visar det sig att Jane har avsevärt större planer i görningen vilket gör att uppdraget flaxar runt i världen och ställs mot vapenhandlare, ungerska extremister, farliga vetenskapsmän, vilda ryssar och tjetjener och så vidare. Alltihop känns igen från tidigare säsonger.

Med andra ord är formeln precis den samma. Säsongens tio avsnitt kan beskrivas som fem akter eftersom avsnitten grupperas parvis. Det upplägget tycker jag är ganska smart. Att äventyret tar oss runt i världen är ett sätt att ge både serien och terroristjakten en internationell prägel och det är heller inte så dumt. Däremot är "Strike Back" inte en serie som lämpar sig speciellt bra att se i ett långt svep (jag lade en gräsänklingsledig lördag på boxens nästan åtta timmar) då actionsekvenserna är tämligen enformiga (mycket pang-pang och minst en stor explosion) och seriens fåniga behov av att skildra heta sexscener är bara tröttsamt och löjligt. I de gamla säsongerna var det bara Scott som fick ligga, här är det alla i teamet så det är ju i och för sig en liten demokratisk förändring.

Trots att jag tråkas ut lite av formatet och äventyret under säsongens gång så händer det något riktigt oväntat i slutet av den fjärde akten, vilket gör att spänningen stiger i de avslutande två avsnitten - som å sin sida innehåller något oväntat och välkommet...

När jag blickar tillbaka på de tidigare fem recensioner av serien jag skrivit är det tydligt att kvaliteten på föregående omgångar varierat. Emellanåt har serien varit riktigt bra, medan den i andra stunder varit enformig och småtrist. Den här omgången kan sorteras in i den andra kategorin men med några utstickande höjdpunkter i alla fall.

Det finns en liten bakomfilm till varje avsnitt som tar upp vad som händer i respektive avsnitt med en kombination av skådespelarintervjuer och klipp från avsnittet.

Dessutom en liten kort presentation av det nya teamet, med ungefär samma kombination av skådespelarintervjuer och klipp från avsnitten...

1. En sjätte (sjunde) säsong är beställd, så det var ingen tillfällig återkomst för "Strike Back".