Reabacksthriller utan spänning

"Gemini" känns som en ganska typisk "sent på natten"-thriller som gick på någon av de "nya" svenska kanalerna på 90-talet. Ett syntigt soundtrack, många nattsekvenser och någon mordgåta som central plott. Det kan ju vara charmigt på sitt sätt, men tyvärr blir det inte så i det här fallet. Det blir snarare en ganska sömnig 90-minutare utan spänning eller speciellt minnesvärda inslag.

I grund och botten är det inga fel på de huvudsakliga skådespelarna, utan det är snarare storyn det är fel på. Filmen är regisserad och skriven av Aaron Katz som misslyckats kapitalt med att fånga mig som tittare och landar i ett tamt slut som gör att filmen snabbt kommer att falla ur närminnet.

Zoë Kravitz spelar den unga och populära skådespelerskan Heather Anderson som har ögonen på sig. Hennes assistent Jill (Lola Kirke) är duktig på att hantera alla situationer som dyker upp när paparazzis svärmar runt henne. När filmen inleds har Heather bestämt sig för att tacka nej till en filmroll, vilket kommer att betyda att hela filmen läggs ned. Kanske är detta ett sätt för henne att ta en paus efter det kraschade förhållandet med Devin (Reeve Carney). Det blir Jill som får den obekväma uppgiften att berätta det för producenten Greg (Nelson Franklin) som väntar på en restaurang. Han tar det illa och stormar ut vansinnig. Heather och Jill stöter sedan på ett superfan (Jessica Parker Kennedy) som verkligen inte döljer att hon har Heather som idol.

Heather upplever att hon känner sig hotad och lånar ett vapen av Jill innan de festar loss ordentligt med Heathers väldigt nära vän Tracy (Greta Lee). Jill blir väldigt full och sover över hos Heather. Nästa dag, efter ett morgonmöte, hittar Jill Heather skjuten med den lånade pistolen. Katastrofen är ett faktum och självklart blir Jill högintressant för polisen, men hon har varken tid att sörja sin kompis eller lyssna på polisen utan gör sina egna efterforskningar för att hitta Heathers mördare. Det finns många med motiv: Devin, Greg, superfanet, paparazzis och kanske till och med Tracy.

Titeln på filmen är en ledtråd till gåtans lösning, men som jag redan konstaterat saknar filmen både spänning och ett tillfredsställande slut och det osar reaback om hela paketet. Och det med all rätt - filmen släpps direkt till lågpris, och det förvånar mig tyvärr inte det minsta. Det är inte värt besväret att se filmen.

1. Zoë Kravitz är som de flesta känner till Lenny Kravitz och Lisa Bonets dotter. Hon ser ung ut men fyller 30 snart och har ett riktigt imponerande cv.

2. Lola Kirke har inte riktigt lika många stora titlar på sitt cv men känns som en skådespelare som kan blomma ut ordentligt under de kommande åren.

3. 200 340 dollar blev den totala inkomsten för filmen under dess tid på amerikanska biografer. Det är inga imponerande siffror.