Kärvt, långsamt, blodigt och spretigt

En av de sista replikerna i "Hold the Dark" är "Vad hände?" och det är en klart motiverad fråga efter två timmars tittning, för här är det oklart och spretigt värre. Jag har extremt svårt att hålla intresset uppe under filmens gång. Till en början för att tempot är utdraget långsamt och senare för att karaktärernas motiv är luddiga och storyn spretar åt alla möjliga olika håll, både stilmässigt och överlag. Så "Vad hände?" är rätt fråga att ställa sig.

Inledningsvis ser vi hur en ung pojke leker i snön i någon liten avlägsen håla i Alaska. Några vargar får syn på honom. När hans mamma Medora Slone (Riley Keough) upptäcker att han är försvunnen, gör hon förstås det man gör efter några dagar: Man skickar en handskrivet brev till en vargexpert någon annanstans i USA. Jo just det: pensionerade experten Russell Core (Jeffrey Wright) läser brevet som Medora skrev två dagar efter att sonen troligen blir tagen av vargar, och det är inte det första barnet som försvinner. Detta får vi höra i Medoras extremt släpiga voiceover. Kunde någon ha tryckt i henne lite energidryck eller så?

Russell anländer till Alaska och får alla förutsättningar till uppdraget. Han får också veta att Medoras man är soldat i Irak och han blir även förförd av denna märkliga unga kvinna som tycker att det bästa sättet att ta emot en gäst är att krypa ned naken med en mask på huvudet och försöka tvinga sin gäst att strypa henne. Jo då.

Russell ger sig ut och letar varg och barn och hittar åtminstone det första. När han kommer tillbaka är Medora försvunnen, men i källaren hittar han det djupfrysta liket av sonen, som alltså inte var bortrövad av vargar. Samtidigt ser vi Vernon Sloan (Alexander Skarsgård) i Irak. En effektiv och iskall soldat som även passar på att knivhugga en kollega när denna våldtar en irakisk kvinna. Strax därpå blir Vernon skjuten i halsen och skickas hem för att där mötas av nyheten att hans son är död och hans fru är försvunnen och sannolikt skyldig till sonens död.

Vernon ger sig ut på en jakt där alla i hans väg möter döden på något vis och indragen i denna röra är Russell som kanske kan vara behjälplig. Eller inte alls.

Från att börja som ett långsamt vinterdrama i naturmiljö ramlar filmen in i en märklig actionsoppa med extremt mycket blod och pang-pang, samtidigt som det finns utströsslade stänk av mysticism i det hela. Det spretar som sagt och ingen av de inblandade får ihop det. Det blir bara en röra trots en rad meriterade skådespelare i de bärande rollerna. Känslan blir en slags lyxig b-film av ett slag jag såg på sönderkopierade VHS:er förr i tiden. Överdrivet blodiga historier utan någon vettig förklaring. Det gör "Hold the Dark" till en film som inte fungerar alls för mig.

1. Filmen är baserad på en roman av William Giraldi. "A taut, muscular and often unforgettable journey into the heart of darkness. Epic, relentless, and beautifully realized", säger klassförfattaren Dennis Lehane i sin blurb.

2. För regin svarar Jeremy Saulnier vars föregående film var "Green Room" som också hade sin beskärda del av blod och pang-pang.

3. "Hold the Dark" hade premiär under Toronto International Film Festival (TIFF) några veckor innan den gick vidare till Netflix.

ANDERS JAKOBSON (2018-10-03)