Med en positiv självbild är allt möjligt

Jag har inte sett överdrivet mycket med Amy Schumer tidigare, men av det jag sett - bland annat delar av hennes ganska grova standups - har jag fått intrycket att det handlar om en tjej med mycket skinn på näsan som inte låter något stå i vägen i hennes liv. Karaktären hon spelar i "I Feel Pretty" är snudd på raka motsatsen. Renee Bennett är genuint ledsen över att inte vara vacker enligt de mallar hon omringas av dagligen. Från de vältränade kropparna på gymmet till de perfekta människorna i den skönhetsvärld hon arbetar i.

Renee jobbar för makeupjätten Lily LeClaire, men i stället för att vara i det lyxiga 5th Avenue-kontoret sitter hon och trycker på någon sorts onlineavdelning tillsammans med teknikern Mason (Adrian Martinez) i en Chinatown-källare. Renee är långt från den värld hon vill vara i, framför allt när det gäller självförtroendet. Det är långt nere i botten. Den första delen av filmen, om än med lite roliga scener, är egentligen tragisk. Det är hopplöshet vi ser i Amy Schumers blickar och det oroar mig lite. Är detta en film om att man inte är lyckad om man är lite rundare än normen?

Men sen ramlar Renee på gymmet och slår sig hårt i huvudet. När hon kvicknar till tror hon inte sina ögon. Hon är ju hur vacker och läcker som helst! Självförtroendet strömmar genom kroppen och det är en helt ny människa vi ser. Förutom att det förstås inte är det. Renee ser ut precis som tidigare, vilket alla andra tydligt ser, men i sina egna ögon är hon en tiopoängare.

Det leder till att hon vågar kliva in på huvudkontoret och söka receptionistjobbet och därmed vara Lily LeClaires ansikte utåt. Det gör att hon kan närma sig företagsledaren Avery LeClaire (Michelle Williams) och komma med viktiga råd inför företagets budgetlinjelansering. Det gör att hon kan ragga upp en överrumplad kille (Rory Scovel) och ta för sig av allt livet ger. Men det är förstås bara en tidsfråga innan "förtrollningen" släpper, och vad händer med allt självförtroende då?

"I Feel Pretty" är knappast den första eller sista filmen på temat "det är insidan som räknas", men det är möjligen ett tema som behöver lyftas fram emellanåt. Att placera filmen i en skönhetsmiljö där varenda människa är en trådsmal modell är ett smart drag om man verkligen vill understryka hur ful Renee känner sig, samt att förstärka effekten av en positiv självbild i en ytlig miljö.

Det som stör mig en smula är att inslaget av att Renee tror att hon är hur läcker som helst (hon refererar aldrig till sin vikt eller att hon skulle vara smal under denna del av filmen, vilket är bra) kanske är lite onödigt. Det hade varit mer intressant om Renee bara gav sig fan på att tänka positivt. Men då hade vändningen i tredje akten förstås aldrig hänt.

Hur som helst, en fullt godkänd komedi, som sannolikt bjuder på en del igenkänning hos många tittare.

Om det finns någon sorts tävling i kortast bakomfilm vinner "Being Pretty" med sina 45 sekunder. Otroligt snuttifierat, för att nästan ta i i underkant...

Då läggs det mer tid på bortklippta scener och bloopers. Sammanlagt landar vi nästan i en kvart med den här typen av material.