Befriande med en ny sorts skurk

Efter den i sitt sammanhang mörka säsong 3 av "The Flash" är den fjärde säsongen betydligt lättare i tonen. Det är gott om roliga repliker, komiska situationer och underhållande nya karaktärer trots att det i vanlig ordning är en omfattande berättelsebåge med den svåraste skurken hittills. Efter tre säsonger med olika "speedsters" som huvudskurk är det något helt annat denna gång, vilket är mycket befriande.

I finalen på säsong 3 offrade Barry Allen (Grant Gustin) sig själv genom att kliva in i "the speedforce" utan möjlighet att kliva därifrån, men som vanligt är det inte så dramatiskt som det låter eftersom Barry återvänder till Central City en kvart in i första avsnittet. Men han är inte sig själv. Han är väldigt förvirrad och det tar förstås lite tid innan han blir återställd. I samband med att Barry kommer tillbaka utsätts en hel buss för mörk materia vilket förvandlar passagerarna till metamänniskor. De flesta av dessa använder sina krafter för att begå brott, men en av dem är en före detta polis som nu är tveksam privatdetektiv. Ralph Dibny (Hartley Sawyer) är bekant både för Barry och Joe West (Jesse L. Martin) i och med att Dibnes poliskarriär slutade surt. Ralphs superkraft är att han blivit elastisk och kan både förändra sitt utseende för att likna någon annan eller sträcka armar och ben onaturligt långt. Möt The Elongated Man (eller "Gummimannen" som karaktären döptes till i svenska serietidningar)!

Här har vi verkligen ett inslag av det lättare slaget. Det blir rena slapsticken när Dibny är i farten och karaktären är kul. Från att vara en ganska slemmig och vidrig figur förvandlas Dibny till en mycket mer sympatisk karaktär som hittar sin plats inom Team Flash. Vilket behövs, med tanke på säsongens skurk. Teamet består som vanligt av Cisco Ramon (Carlos Valdes) som emellanåt går in i sin metapersona Vibe, Caitlin Snow (Danielle Panabaker) som inte riktigt kan kontrollera sin andra personlighet Killer Frost, Iris West (Candice Patton) som lämnat sin journalistkarriär och fungerar nu som någon sorts sambandscentral för teamet, Jord-2-versionen av Harrison Wells (Tom Cavanagh) samt i alla fall inledningsvis, Wally West (Keiynan Lonsdale) som ränner runt som Kid Flash. Dessvärre känns det som karaktären inte riktigt får något fäste och Wally fasas ut ur säsongen.

Skurken den här gången är The Thinker - en hyperintelligent metamänniska som fick sina krafter i samma partikelgeneratorexplosion som skapade The Flash. Då var han professor Clifford DeVoe (Neil Sandilands) som forskade kring hjärnkapacitet tillsammans med sin fru Marlize (Kim Engelbrecht), och efter explosionen skadades han fysiskt och är nu beroende av en speciell dräkt/svävande stol för att överleva. Men det han förlorade i fysik tog han igen i hjärnkapacitet. The Thinker ligger extremt många steg före Team Flash och faktum är att nästan allt som händer han han redan förutspått, vilket därmed för honom till en extremt svår skurk att besegra.

Jag rankar "The Flash" som den bästa serien i "Arrowverse" eller åtminstone den mest underhållande, och säsong 4 är inget undantag. Den medvetet lättare tonen - som givetvis inte tar över på något vis - och den originella skurken gör säsongen både spännande och kul. Självklart sätter finalscenen på säsongen förutsättningarna för den femte omgången som introducerar en helt ny och viktig karaktär. Det gör mig peppad inför fortsättningen.

Att säsong 4 av "The Flash" är gjort med en lättare tonalitet speglas av i bloopersblocket som är ganska frikostigt med nästan tio minuter missar, svordomar och skratt. Kul!

Vidare på det lättare spåret ges en introduktion till karaktären The Elongated Man som i allra högsta grad bidrar till den mer komiska tonen, samtidigt som det läggs viss vikt vid att karaktären i sin helhet inte är helt enkelsidig. Ungefär en liknande introduktion får vi till The Thinker i en separat bakomfilm.

Ett lite längre inslag framhäver karaktären Amunet Black som är en sorts gangster som figurerar under ett antal avsnitt av säsongen. Hon spelas av Katee Sackhoff som tillsammans med två av seriens författare pratar om Amunets funktion och karaktär. Kul med en sådan fördjupning.

Bortklippta scener finns till några avsnitt som går att se i samlat förfarande på respektive skriva.

Det stora crossäventyret för "The Flash" och syskonserierna "Arrow", "Legends of Tomorrow" och "Supergirl" tar faktiskt avstamp i just "The Flash" eftersom "Crises on Earth-X", som äventyret heter, börjar under Barrys och Iris bröllop. Tidigare år har man varit tvungen att ha alla seriers säsongsboxar för att kunna se crossovern i sin helhet, men här ligger samtliga fyra avsnitt med. Smidigt! Dessutom finns det en bakomfilm till crossovern också.

Det finns även en "best of" DC-tv-seriernas Comic-Con-paneler från sommaren 2017, det vill säga inför säsongerna. Även den helt separata "Gotham" ingår i denna timslånga sammanfattning.

1. Cisco, som framstår som extremt rotad i popkultur, gör oväntat många referenser till Marvel-karaktärer i sina repliker. Trodde det var lite Aftonbladet/Expressen-läge där men det är tydligt fritt fram att referera till värsta konkurrenten.

2. Tom Cavanagh hade en väldigt specifik funktion i säsong 1 som Reverse-Flash-varianten av Harrison Wells och sedan dess han han gjort varianter av Wells plockad från parallella universum. Otroligt smart, eftersom karaktären stannar kvar men ändå är annorlunda. I en otroligt rolig sekvens i denna säsong sammankallar Jord-2-Harry "Wells-rådet" med några olika varianter från andra universum (inklusive "Wells the Grey") vilket gör att Cavanagh får göra ytterligare varianter bara för en kort stund.

3. Kevin Smith har regisserat avsnittet "Null and annoyed" i vilket han själv gör en liten cameo tillsammans med sin trogna parhäst Jason Mewes. Karaktärerna är Bob the Security Guard och Jay the Security Guard... Vad annars?

ANDERS JAKOBSON (2018-12-11)