Konstigt ett underbart sätt

"Maniac" kan vara bland det underligaste jag sett. Men jag gillar det och jag såg seriens tio avsnitt ganska snabbt när Netflix la ut dem. Serien handlar om Owen Milgrim och Annie Landsberg. Owen kommer från en betydande familj som har mycket att säga till om. Owen är dock familjens svarta får. Han är inte framgångsrik och han är dessutom schizofren och har svårt att skilja på sanning och saker som bara han kan se. Han är till exempel övertygad om att det finns en konspiration som regeringen ligger bakom. Annie saknar sin syster som gått bort. Annie ger sig själv skulden för systerns död och har svårt att släppa det. Gemensamt är att de båda mår dåligt och bestämmer sig för att vara försökskaniner i ett medicinskt experiment.

Det ska dock visa sig att experimentet är långt ifrån vad de hade väntat sig. De skickas mentalt i väg till perioder i sina liv, verkliga och påhittade och av någon oväntad anledning (även för de som utför experimentet) dras Owen och Annie till varandra och börjar dyka upp i varandras påhittade världar.

Ja, jag sa ju att serien var underlig. Men jag gillar den. Owen spelas av Jonah Hill som sen jag såg honom sist gått ner en hel del i vikt vilket faktiskt göra att han ser ännu mer lidande ut. Annie spelas av Emma Stone och både hon och Jonah gör sina roller underbart. Vi ser även Justin Theroux som doktor James K. Mantleray och Sally Field som hans mamma doktor Greta Mantleray. Vi ser även okända Sonoya Mizuno som den kedjerökande doktor Azumi Fujita.

Serien utspelar sig i framtiden men man har tillsammans med det futuristiska gjort så till exempel datorerna ser äldre ut. En underbar blandning som bidrar till att miljön där serien utspelar sig blir lika bra som själva serien. Jag skulle gärna se en andra säsong även om jag inte riktigt vet vad den skulle handla om. Men trots det längtar jag efter den för så bra är den första säsongen.

1. Serien är en amerikansk variant av den norska serien med samma namn från 2014.

2. Inte en enda mobiltelefon finns med i serien. En föraning om vad som komma skall?

3. Inget beslut har tagits om en andra säsong än men regissören Cary Joji Fukunaga har tackat för sig och kommer inte regissera om det blir av.